Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE

Model med tørklæde skriver kontrakt med dansk bureau

Unique Models har netop skrevet kontrakt med 21-årige Amina Adan, der bærer tørklæde. Nu er det op til kunderne at følge med udviklingen, lyder det fra bureaudirektøren.
Unique Models har netop skrevet kontrakt med 21-årige Amina Adan, der bærer tørklæde. Nu er det op til kunderne at følge med udviklingen, lyder det fra bureaudirektøren.

Unique Models er det første modelbureau i Danmark, der skriver kontrakt med en kvindelig model, der bærer tørklæde. Det skriver DR Kultur. Diversitetsbølgen er for alvor over os, og den somalisk-amerikanske model, Halima Aden, har banet vejen for hijab’en i modebilledet, blandt andet ved at gå Kaney West-show og være på forsiden af Carine Roitfelds magasin, CR Book. Hun er hos IMG Models. Nu kan det danske bureau også være blandt bannerførerne med 21-årige Amina Adan i kartoteket.

”Det er ret exceptionelt. På verdensplan er der meget, meget få modeller, som har arbejdet med tørklæde på. I USA er der en enkelt ung kvinde, som har gået shows for mange af de store modehuse og i mange af de store magasiner, men det er et enormt lille segment, og det er noget, der er i sin helt spæde begyndelse,” siger TV-vært og modeekspert, Chris Pedersen, til DR Kultur om Uniques nyeste model.

Med flere modeller, der bærer tørklæde, udfoldes diversitetstendensen sig til ikke kun at omhandle vægt, køn og hudfarve – grænser, som flere modehuse har forsøgt at rykke til ved eksempelvis at lade mandlige modeller gå catwalk for kvindebrands, heriblandt danske Vincent Bier der netop gik show for Coach, og ved anvende plus size-modeller som for eksempel Ashley Graham.

En, der i mange år har kæmpet for større diversitet i modebranchen, er ejer og administrerende direktør for Unique Models, Jacqueline Mikkelsen. Hun beskriver tilføjelsen af Amina Adan til bureauet som nyt og banebrydende. Men den vigtigste årsag til, at kontrakten er underskrevet, er på grund af Amina Adans udseende og potentiale som model:

”Jeg har været i modelbranchen i 30 år, og jeg bliver så glad, hver gang vi tager en ny mørk eller asiatisk pige ind. Og Amina er bare en af de mange, der skal vise vores diversitet,” siger Jacqueline Mikkelsen, og fortsætter:

”Jeg har set rigtig mange smukke piger, der bærer tørklæde, men jeg har ikke altid tænkt, at jeg bare kan gå hen og spørge. Og i det her tilfælde var det en af mine friske bookere, der gik til Amina, der heldigvis gerne ville komme ind til et møde,” siger hun til DR Kultur.

Allerede i februar beskrev direktør for Unique Models, Jesper Thomsen, at de oplever en større accept af diversitet, men at efterspørgslen på andet end høje, slanke, hvide modeller ikke er i helt samme skala som den opmærksomhed, tendensen får i medierne. Derfor kræver det fra kundernes side også en vilje til at ændre på idealerne.

”Vi skal selvfølgelig fylde vores hylder op med de varer, som der er efterspørgsel efter. Tidligere har der ikke været kunder, der har efterspurgt piger med hijab. Det er der sådan set heller ikke endnu, men vi kan mærke, at der er en tendens i hele modebilledet til at have mere diversitet, og derfor tænkte vi, at nu prøver vi. Den debat, der har kørt i branchen, gør, at markedet er mere modent til det,” siger Jesper Thomsen til DR Kultur.

Jacqueline Mikkelsen er også af den overbevisning, og at den danske modebranche er klar til, at deres tøj bliver vist frem af muslimske piger:

”Jeg vil forvente, at specielt den danske modebranche kommer til fadet og er kreative, og jeg vil forvente, at de kan se muligheder i at booke Amina på lige fod med andre. Det kræver måske en smule mere kreativitet, men det har jeg tiltro til, at den danske modebranche har. Internationalt ved jeg, at de kan løfte den,” siger hun.