Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Nike lancerer endnu et ’supermateriale’

Flyleather er navnet på brandets nye og revolutionerende opfindelse – et bæredygtigt materiale, der er lavet af genbrugslæder og som er op til 40 procent lettere og fem gange så stærkt som konventionelt læder.
Flyleather er navnet på brandets nye og revolutionerende opfindelse – et bæredygtigt materiale, der er lavet af genbrugslæder og som er op til 40 procent lettere og fem gange så stærkt som konventionelt læder.

Den amerikanske sportsgigant er på forkant, når det kommer til innovative løsninger indenfor design, produktion og materialer ­– sidstnævnte bekræftes endnu en gang med lanceringen af et helt nyt materiale, kaldet Flyleather. Det skriver Business of Fashion.

Lanceringen kommer i forlængelse af brandets ambitiøse mål fra 2015 om at halvere sin miljømæssige fodspor med 50 procent inden 2020 – en målsætning, der skal realiseres ved at mindske spild og affald i produktionsfasen, bruge vedvarende energi samt at reducere CO2-udslip.

Flyleather er opfundet i samarbejde med den britiske virksomhed E-Leather, og er lavet af genbrugte læderfibre, som er smeltet sammen med en polyester-blanding. Dette gør materialet ikke blot mere bæredygtigt, men også mere fleksibelt end traditionelt læder.

Måden det laves på, er ved at smuldre læderaffald til fibre, som derefter formes til en pasta ved hjælp af vandkraft. Denne pasta rulles derefter ud til læderark, som kan formes efter behov og bruges til at sy varer af – eventuelle rester fra tilskæringen lægges desuden tilbage i puljen, hvilket skaber et lukket kredsløb uden spildprodukter.

Ifølge Nike, er Flyleathers udledning af kulstoffer desuden 80 procent mindre end ved konventionelt læder, ligesom det kræver 90 procent mindre vand at producere.
“Hvis du kigger på hele vores miljømæssige fodaftryk, er 60 procent af dette knyttet til de materialer, vi bruger,” fortæller Hannah Jones, Nikes Chief Sustainability Officer og vice præsident for innovation, til Business of Fashion.

Af denne grund er dette et af brandets store indsatsområder i ønsket om at blive mere bæredygtige, og herunder er især læder en stor synder, fortæller Hannah Jones – selvom det kun er Nikes tiende mest brugte materiale, har det den næsthøjeste negative miljøpåvirkning.

High Performance
Læder har derfor altid været en torn i øjet hos den amerikanske sportskoncern, da materialet er højt prioriteret hos især professionelle atleter, som udgør en stor del af virksomhedens kundekreds. Af denne grund er det nye materiale ikke kun skabt for at øge bæredygtighed, men også at sikre kvaliteten på Nikes produkter.

Flyleather er 40 procent lettere end traditionelt læder, men samtidig fem gange så stærkt. Håbet er, at det nye materiale perfomer salgsmæssigt ligeså godt, som det ditto innovative Nike-materiale Flyknit, der så dagens lys for første gang i 2012.

Materialet var en stor succes og øgede Nikes online omsætning med hele 40 procent i de første tre måneder efter det blev lanceret. Men hvor Flyknit har sit eget visuelle udtryk, er formålet med Flyleather at mime den ægte vare, og derfor står Nike nu overfor opgaven at overbevise forbrugerne om, at materialet er ligeså godt – hvis ikke bedre – end traditionelt læder.

Den første Flyleather-sko blev tilgængelig på Nike.com samt i Nikes flagskibs- og Nikelab-butikker i New York i mandags.