Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Danske shoppingcentre er i opblomstring

Konkurrencen er hård blandt landets største butikscentre, der kæmper om de danske forbrugere. Flere centre satser derfor på udbygning og skarp kuratering af butikker for at skabe en bedre shoppingoplevelse.
Konkurrencen er hård blandt landets største butikscentre, der kæmper om de danske forbrugere. Flere centre satser derfor på udbygning og skarp kuratering af butikker for at skabe en bedre shoppingoplevelse.

På trods af den stigende konkurrence fra nethandlen ser det ud til, at de danske shoppingcentre stadig formår at holde fanen højt. Danmarks i alt 114 butikscentre omsatte for knap 60 milliarder kroner i 2016 og vedligeholder sin markedsandel på omkring 24 procent målt på den samlede detailhandel. Det skriver Licitationen – Byggeriets Dagblad, der har været i dialog med en af landets førende eksperter i butikscentre og partner i Institut for Center-Planlægning (ICP), Per Nyborg.

”Inden for udvalgsvarer klarer centrene sig fornuftigt, og de har ikke mange ledige arealer. I de største centre er tomgangen sjældent over fem procent og ofte nede på en-to procent. Og det kan nærmest være en strategisk tomgang, fordi man gerne vil have nogle bestemte lejere eller typer af butikker ind eller er i gang med ombygninger,” fortæller han til Licitationen – Byggeriets Dagblad.

Lignende optimisme kan spores hos Danmarks største centerinvestor, Danica Pension, der står bag 15 danske indkøbscentre, fordelt i Storkøbenhavn, Sjælland og Jylland.

”Vi investerer i en bred palette, som omfatter butikscentre, fordi de giver et fornuftigt afkast til vores kunder. Vi kan også registrere, at butikscentre hele tiden tager en lidt større markedsandel i forhold til strøgbutikkerne,” tilføjer ejendomschef hos Danica Pension, Eva Handest.

Udvider og tilbygger som aldrig før
Men hvor shoppingcentre førhen konkurrerede på butiksudvalget, er det i dag i højere grad udvalget af spisesteder, kultur og oplevelser, centrene fokuserer på – de er med andre ord ved at udvikle sig fra shoppingcentrene til oplevelsescentre, det skriver Finans. Fremover er det ikke længere nok med overdækkede butikker og gratis p-pladser – mange butikscentre vil også satse på alt fra juicebarer til restauranter, biografer, fitnesscentre og negleklinikker, i håbet om at levere en helstøbt oplevelse for sine kunder.

Derudover har flere centre satset på store udbygninger de seneste år, for eksempel Frederiksberg Centret, der tilbage i maj vandt en international pris for sin succesfulde ombygning i 2015. Det var især centrets arkitektur, indsigt i målgruppen og rette valg af butikker, der gjorde at de løb med prisen – det fortalte Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS, dengang til Fashion Forum.

”Forud for ombygningen, analyserede vi Frederiksbergborgernes shoppepræferencer for de er centerets primære målgruppe. Det fik stor indflydelse på valget af butikker, for undersøgelserne viste, at forbrugerne i området er modebevidste og især shopper i indre by. Vores butiksmiks matcher derfor det, de kan finde i centrum af København,” forklarede Finn Sture Madsen, der også dengang spåede, at det er oplevelsesaspektet, der bliver mest afgørende i fremtiden.

”Et storcenters vigtigste opgave er nu at overtale folk til at komme ud af døren og ned i centret. Derefter er det altafgørende at levere en god service i form af personale, butiksudvalg og oplevelser. Storcentre skal være en attraktion og destination i sig selv. Det er de blandt andet ved at have gode spisesteder, som også er tilfældet i Frederiksberg Centret. Arkitekturen og indretningen spiller også en rolle, for disse elementer påvirker også den samlede oplevelse af et center,” tilføjede han.

Men det er ikke kun Frederiksberg Centret, der investerer i udbygninger. Den 28. september kan Rødovre Centrum indvie en helt ny afdeling, og lignende planer er i støbeskeen hos Amager Centret og Fisketorvet Copenhagen Mall, som begge vil udvide indenfor den nærmeste fremtid.

Ifølge Per Nyborg fra Institut for Center-Planlægning skyldes de mange byggeplaner, at der er hård konkurrence internt på markedet:

”Der er en tendens til, at de store bliver endnu større. Der er et udskilningsløb i gang,” siger han til Licitationen – Byggeriets Dagblad.

Udover at udbygge eksisterende centre, bliver der også bygget nye. I efteråret 2015 åbnede BIG Shopping i Herlev, i foråret åbnede Broen i Esbjerg, og i næste måned åbner Kronen Vanløse i København.