Aller Media samler magasin-sites
Trafikken og gennemslagskraften overfor annoncørerne skal øges, og derfor har Aller Media valgt at samle 16 magasiners individuelle platforme i ét online univers.Feminas online univers er blevet et paraply-site, hvor Aller Medias andre magasiner og ugeblade som Psykologi, Q, Mama og Søndag har hver deres underside. Det er første skridt i planen om at samle 16 magasin- og ugebladstitler på et stort og fælles site.
Og sammenlægningen vil fortsætte i starten af det nye år, hvor mad-orienterede magasiner også får et fælles online hjem. Foruden et kvinde- og mad-univers vil det kommende år byde på såkaldte ’powersites’ om livsstil og familieliv. Elle, Vi Unge, Billed Bladet og Se & Hør forsætter dog som selvstændige portaler – de er store nok til at stå alene, lyder det fra Aller-koncernen. Det skriver MediaWatch.
Aller Medias nye onlinestrategi har til formål at skabe større gennemslagskraft blandt annoncørerne, øge trafiktallene, skabe større synlighed i søgemaskiner og trække nye læsere ind.
”På de nye universer er der fokus på volumen, kvantitet og kvalitet under et emne, vi dækker bredt. Derunder bevarer vi magasintitlerne og deres nichefokus i selvstændige subsites (der har deres egne faner under eksempelvis femina.dk, red.). Vi mener jo, at det både er vores brugere, der får noget ud af det her, og at det har et kommercielt perspektiv, i og med at indholdsområdet bliver så stort,” siger Charlotte Riparbelli, ifølge MediaWatch.
Aller Media kalder den nye strategi for tobenet – på den ene side bibeholdes nichestrategien fra 2016, og på den anden side centraliseres de enkelte nichesider under ét tag for at give annoncørerne bredere dækning. Behovet for nicher er der stadig, og det er kun i vækst, mener udgiverdirektør, Charlotte Riparbelli, der tidligere på året fortalte, at markedet for magasiner generelt går mod at blive mere nicheorienteret.
”Det giver nogle kommercielle muligheder inden for blandt andet ’programmatic’ og store samarbejder med eksempelvis sponsorer. På vores nichesites fortsætter fokus med at være nicheindhold, der giver mulighed for native løsninger for annoncører med en mere segmenteret tilgang. Vi kan se, at vores native salg generelt går godt lige nu, fordi det lægger sig op ad vores nicheindhold,” siger hun, ifølge MediaWatch.
De enkelte magasiners onlineredaktioner rykker også sammen, hvilket sker i forlængelse af Charlotte Riparbellis igangsættelse af flere interne omstruktureringer, blandt andet har hun etableret fagredaktioner på tværs af udgivelser – eksempelvis en madredaktion, der skriver til alle Allers magasinbrands fremfor kun en enkelt magasinredaktion.
Aller Media har dog ikke opfundet den dybe tallerken med den nye strategi. Men næsten. Konkurrenten Egmont samlede i december alle deres kvindesites under ét domæne, alt.dk, hvor blandt andet Eurowoman, ALT for damerne og Fit Living har hjemme i dag. Digitalredaktør for alt.dk, Christina Andreasen, skrev i august på sin Twitter-profil, at alt.dk siden er rykket op på en 15.-plads over alle danske websites – en syvendeplads, hvis listen kun tæller medier. Strategien har altså båret frugt, og antallet af unikke brugere er næsten fordoblet på et år. Aller anerkender, at de har holdt øje med konkurrenten, men de har valgt en anden løsning:
”Egmont har lagt sine titler ind under ét stort site, mens vi går mere på tværs. Vi lægger ikke vores magasiner ind under Femina, men får nogle klart definerede sites, der går på tværs og har fokus på eksempelvis kun mad eller kun familieliv. Men selvfølgelig har vi set på, hvad Egmont laver med alt.dk,” siger Charlotte Riparbelli videre.
Magasinet Q – der som det første blev en del af Feminas univers – har allerede oplevet en positiv effekt på læsertallet efter sammenlægningen. Sammenlignet med august sidste år er antallet af sidens besøgende steget fra næsten 74.000 til omkring 522.000 sidste måned. Effekten for Mama, Psykologi og Søndags online læsertal er endnu ikke tilgængelige.