Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge, Udland

”Vi bidrager med noget, London Fashion Week ikke selv har”

I morgen rykker den danske smykkemesse, The Jewellery Room, til London med sit første showroom på den anden side af Nordsøen. Det har medført både udfordringer og en justering af konceptet, fortæller stiftere og deltagende brands.
I morgen rykker den danske smykkemesse, The Jewellery Room, til London med sit første showroom på den anden side af Nordsøen. Det har medført både udfordringer og en justering af konceptet, fortæller stiftere og deltagende brands.

Den 15. til den 16. september rykker The Jewellery Room teltpælene op af den danske jord, og flytter ind i de elegante lokaler i Embankment Galleries hos Somerset House i London. Siden de i februar meldte ud, at de havde besluttet at prøve lykken under London Fashion Week – sideløbende med Copenhagen Fashion Week, vel at mærke – er det gået stærkt. Møder er blevet holdt, samarbejder er blevet indgået og brands har skrevet under.

”Vi har besøgt London Fashion Week tre gange og har været i dialog med både dem og den øverste ledelse i British Fashion Council, for at fortælle, hvad det er vi har skabt i København og hvad vi gerne ville skabe i London. Jeg tror, vi fik det endelige go fra dem, fordi The Jewellery Room kan bidrage med noget, som de ikke selv har i deres modeuge,” fortæller de to stiftere og søstre, Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen.

De er gået sammen med WGSN og ADORN INSIGHT, som er henholdsvis verdens største trendbureau og førende smykkeeksperter i Storbritannien indenfor business to business. Derudover har de også benyttet sig af et lokalt PR-bureau i London, men alligevel har det ikke udelukkende været en dans på roser:

”Det har været en omfattende opgave at løfte så stort et event i et andet land, især fordi vi har valgt at arrangere alt selv. Vi har hverken brugt et event- eller produktionsbureau, og der er mange småting, som er meget anderledes end i Danmark, og som vi ikke var forberedte på. Det kræver rigtig meget, at flytte et så veletableret arrangement til udlandet. Det har været en lang proces, men vi er klar nu og føler os rigtig godt forberedte og også endnu bedre klædt på til en anden gang,” fortæller de videre.

Et mindre bump på vejen
En anden – og ikke mindst uforudset – udfordring for Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, har været at få danske brands med til den nye destination.

”Vi har gennem flere sæsoner været i dialog med vores danske udstillere om at tage formatet til udlandet, hvilket der var stor interesse og opbakning til – især med Storbritannien som destination. Men da vi senere meldte ud, at vi tog skridtet, blev vi overraskede over, at der pludselig ikke var så mange, der var klar til at rykke med. Det kom virkelig bag på os, for det var dem, der havde overtalt os til at rykke til udlandet,” fortæller Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og tilføjer:

”Men i dag kan vi se, at det kun har gjort os stærkere. Det har åbnet for en helt ny skare af udenlandske brands. Vi har især indgået samarbejde med mange tyske og britiske smykkemærker, og vi har en rigtig stærk sammensætning af brands, når vi åbner i London på fredag.” 

Loyale danskere
På listen over deltagende brands, er der derfor en stærk portefølje af internationale brands og syv danske smykkedesignere har også valgt at følge trop. En af disse er Julie Nielsdotter. Hun udstillede for første gang i showroomet under den danske modeuge i august, og det var lidt af en øjenåbner for den stadig unge smykkedesigner, som brugte The Jewellery Room som en slags test af brandets potentiale overfor eksterne, og ikke mindst udenlandske, forhandlere:

”Indtil videre har jeg hovedsagligt solgt smykker via min egen butik på Gl. Kongevej og koncentreret mig om det danske marked. Men pludselig fik jeg en massiv international interesse, som ærlig talt var helt ny for mig,” fortæller Julie Nielsdotter, som efter modeugen fik kontakt med en stor amerikansk wholesalekunde, som hun har et vigtigt møde med i denne uge i The Jewellery Room i London.

”Jewellery Room er en platform, der giver mig mulighed for at møde nogle mennesker, som jeg måske ikke ellers ville mødt. Det er super fedt at tale med folk ansigt til ansigt, og at være blandt kollegaer. Men denne gang er mit fokus helt klart rettet på indkøbere på forhånd. Nu ved jeg, hvad jeg går ind til, så jeg er meget mere afklaret, målrettet og forberedt end sidste gang. Jeg har virkelig fået blod på tanden,” fortsætter hun.

Også det ikoniske danske smykkehus, OLE LYNGGAARD COPENHAGEN, har valgt at følge med The Jewellery Room på deres London-eventyr. Ifølge guldsmed og smykkedesigner, Charlotte Lynggaard, er smykkemessen en god måde at styrke deres allerede stærke globale tilstedeværelse:

”The Jewellery Room er et innovativt tiltag, der på bedste vis udstiller det stærkeste skandinaviske design inden for smykkebranchen – og helt naturligt under modeuger som i London og København. London Fashion Week tiltrækker indflydelsesrige mennesker fra hele verden, og vi får derfor lejlighed til at møde alt fra mulige samarbejdspartnere til slutkunder og presse,” fortæller Charlotte Lynggaard. Udover at udstille husets nyeste smykkekollektioner, tager hun også et helt nyt format med til London:

”Vi ønsker at vise alle på The Jewellery Room, at OLE LYNGGAARD COPENHAGEN er et særligt kreativt brand, og at vi går meget personligt til hver eneste opgave. Vi viser naturligvis de nyeste designs samt et stort udvalg af ’special pieces’, men derudover vil jeg og husets Art Director, kunstneren Michael Chang, sidde ved et tegnebord med papir, blyanter, kul, ædelsten og akvareller og illustrere live over for alle de besøgende, hvordan vi skaber vores brandudtryk,” tilføjer hun.

Nye tiltag i London
Selvom The Jewellery Room i mange sæsoner har fået stor ros for sit format i København, har de to stiftere også valgt at afprøve nye elementer til London-udgaven. De har arrangeret en cocktail reception for deres kunder, samt en trendtalk i samarbejde med WGSN under temaet ”Future of Jewellery”. Derudover har de i forbindelse med samarbejdet med Adorn Insight også arrangeret en miniudstilling i showroomet, ved navn CERAMICA X ADORN INSIGHT. Her har 15 forskellige high- end smykkebrands hver kreeret ét smykke i keramik, som udstilles i løbet af de to dage.

Men det er ikke det eneste nye under solen. De to søstre har denne gang også givet konceptet et make-over og øget indsatsen på showroomets potentiale som salgsredskab.

”The Jewellery Room er stadig et stort presseevent, men denne gang har vi fokuseret meget mere på indkøbere og har lavet aftaler med store spillere som Net-a-Porter, Libertys, MatchesFashion.com og Harvey Nichols,” fortæller de to stiftere, som derfor har forventningerne skruet helt i vejret.

”Vi føler, at vi har rigtig meget, vi skal leve op til, hvis vi skal sikre, at det bliver ligeså godt, som i København. Vi har virkelig sat barren højt, men det er også det, vi synes er sjovt,” fortæller Pernille Møbjerg Knudsen.

Til spørgsmålet om, hvorvidt The Jewellery Room er at finde i London igen næste sæson, svarer Charlotte Møbjerg Ansel-Henry:

”Det vil tiden vise. Vi har en drøm om at The Jewellery Room skal rejse rundt og skifte lokation hver eller hver anden sæson. Måske bliver det Paris, New York, Berlin eller Milano næste gang, hvem ved?”