Stor ros til arrangørerne af CIFF KIDS
Endnu en sæson lakker mod enden på den danske børnemesse, og tilbagemeldingen er klar – CIFF KIDS scorer højt på alle parametre.Det er fredag formiddag på den danske børnemesse, CIFF KIDS, og rundt på gangene finder man lutter tilfredse standholdere omringet af farverige børneuniverser og ikke mindst interesserede kunder. En ting, der især går igen, når man taler med sæsonens udstillere, er, at arrangørerne skal have ros – ros, for endnu engang at have stablet en messe på benene, der bare fungerer.
Ansvarlig for CIFF KIDS, Jeanette Marchussen, oplever også, at tilbagemeldingerne er positive. Igennem de sidste par år har CIFF KIDS, foruden at tiltrække børnetøjsbrands fra nær og fjern, også fokuseret på at inkorporere mere livstilsorienterede brands og det skaber en god dynamik på messen, blandt andet fordi det tiltrækker en bred vifte af indkøbere, fortæller Jeanette Marchussen. Den synergi oplever de også hos brandet Nofred:
“Vi oplever, at børnetøjsbutikker, der primært sælger tøj, er begyndt også at supplere med interiør, og derfor giver det god mening for os at være på CIFF KIDS. Derudover er vi placeret side om side med ligesindede,” fortæller grundlæggerne af Nofred, Signe Holst og Sandra Greve, der netop er på messen med børnemøbler og -interiør, og som synes messens opbygning giver rigtig god mening.
“Det fungerer rigtig godt, at vi er placeret samlet med andre livsstilsbrands, så vi ikke forsvinder blandt alt børnetøjet,” tilføjer de.
Godt sammenhold mellem udstillere
Generelt er stemningen imellem standholderne positiv. Flere fortæller, at der på denne messe er enighed om at stå sammen og sparre med hinanden:
“Jeg synes, folk er meget åbne og hjælpsomme overfor hinanden. Her udveksler man erfaring, fremfor at holde ‘forretningshemmelighederne’ for sig selv,” lyder det fra Kamilla Aaen Rønberg, Export Sales Representative, hos Småfolk.
Men det er ikke kun imellem udstillere, at tonen er god. Kamilla Aaen Rønberg synes også, at der har været god kommunikation fra messen side – og det er noget, som flere standholdere kan stemme i:
“Vi oplever, at der er en rigtig god dialog mellem udstillere og arrangørerne. Det virker som om, der er styr på tingene, og hvis noget skal fikses, sker det altid indenfor en halv time,” fortæller Emilie Eberhardt, sælger fra Kongens Sløjd.
Tiltrækker internationalt publikum
Også i forhold til udenlandske besøgende, får CIFF KIDS gode tilbagemeldinger. Småfolks Kamilla Aaen Rønberg oplever, at messens navn alene er med til at tiltrække et internationalt publikum og kan berette, at brandet de sidste tre dage har haft flere udenlandske besøgende, end danske. Især Norge og Sverige har mødt talstærkt op denne sæson.
Det kan Peter Galsgaard, CEO hos Wheat, melde sig enig i. De bruger især messen til at vise sig frem og har denne sæson givet standen en overhaling i form af ny indretning, og det ser ud til at have virket:
“Vi har en god mavefornemmelse og har mødt rigtig mange spændende indkøbere fra udlandet. Vi har især fået nye kunder fra Skandinavien og Tyskland. Indtil nu har vi fokuseret på Danmark, men næste skridt for brandet bliver at tage på nogle de udenlandske messer også, og forhåbentlig åbne op for nye markeder der – eksempelvis på Playtime i Paris,” fortæller han.
Hos Krutter er der også en oplevelse af en stærk international tilstedeværelse, men derfor kunne de stadig godt tænke sig at se endnu flere udenlandske indkøbere i løbet af messedagene:
“Vi har haft rigtig travlt og har arrangeret mange møder på forhånd, både med kunder fra Danmark, men også fra Holland, Schweiz, Japan og Østrig. Sidste sæson var der flere fra lande som England, Tyskland, Skotland og New Zealand. Dem er der ikke så mange af denne gang,” fortæller Birgitta Sonn, CEO og designer fra Krutter, der går på weekend efter tre dage med en fyldt kalender.
Også flere udenlandske brands finder vej til CIFF KIDS, så som Mini Rodini, Bobo Choses og Les Coyotes de Paris. CIFF KIDS har nemlig et godt image udenfor de danske grænser.
“Det er første gang, at jeg er på CIFF KIDS med brandet. Jeg er normalt på Playtime, men denne sæson ville jeg prøve messen af, både for at skabe en større synlighed omkring brandet, men også fordi jeg har hørt rigtig godt om messen og det Skandinaviske marked generelt,” fortæller In-Yeo Couperus, grundlægger af det hollandske brand Repose Ams, der ligesom de øvrige udstillere på CIFF KIDS, pakker sin stand sammen i eftermiddag med endnu en veloverstået børnemesse i bagagen.