Karriereføljeton: ”Der er aldrig en kedelig dag”
Stifter og CEO i AMOV Apparel, Kasper Eis, har været af mange omveje før han realiserede en 15 år gammel drøm og startede sin egen modevirksomhed –en drøm, som giver anledning til meget usikkerhed, men også er det hele værd.Fashion Forum har sat fire erfarne branchefolk i stævne og vil henover sommeren fortælle om deres veje og vildveje ind i modebranchen.
Tidligere direktør for DM&T og LEGO Wear, 41-årige Kasper Eis, er grundlægger og administrerende direktør i det bæredygtige modebrand AMOV Apparel. Som ung havde han ikke den fjerneste ide om, hvad fremtiden skulle byde på og endte på handelshøjskolen, hvor han var omkring både oldtidskundskab, regnskabslære og maskinelementer. Det var ikke før han tog på et øjenåbnende praktikophold hos surf-virksomheden Volcom i Australien, at han besluttede sig for, at han skulle skabe en modevirksomhed en dag.
Hvorfor har du valgt at arbejde i modebranchen?
“De seneste 15 år har jeg haft en ambition om, at være en del af modebranchen – men jeg endte med at tage andre veje. Først med salg og marketing i Procter & Gamble, derefter som strategikonsulent i PA Consulting Group og seneste som marketingdirektør i Bang & Olufsen. Jeg har hele tiden holdt retningen for øje, men i bund og grund er det nok en tilfældighed, at jeg sidder her i dag.”
Hvilken uddannelse har du taget?
“Jeg har en bred ingeniøruddannelse, International Technology Management, der kombinerede teknologi og handel, hvilket har givet mig en god og bred forståelse for hele værdikæden. Og så fik jeg kombineret studiet i Danmark med længere ophold i både Australien, Frankrig og USA, hvilket jeg lærte meget af. I Australien fandt jeg ud af, at jeg elsker udfordringer og det rush, som det giver, når man opnår det, som man arbejder hårdt for.”
Hvad er de vigtigste kompetencer i dit fag?
“Det kommer meget an på funktionen i virksomheden. Som CEO i en opstartsvirksomhed kræves der primært drive og vedholdenhed, mens det i en større virksomhed handler om overblik og ledelsesevner. Men uden dygtige fagspecialister er virksomheden ingenting. Det gælder både design, indkøb, QC, finanser, logistik og meget mere – direktøren kan have nok så meget overblik og drive, men hvis ikke de rette medarbejdere er på plads, så kan man hoppe og danse.”
Hvad er det bedste og det værste ved dit job?
“Mit job som CEO i en opstartsvirksomhed kommer med to kæmpestore plusser, nemlig variation og frihed. Jeg har aldrig en kedelig dag på arbejde og har total frihed til at styre min tid. Men sjovt nok er det præcist de samme punkter, der er de store udfordringer. Det er svært at finde tid til fordybelse i enkelte emner – og friheden kommer også med en god portion usikkerhed. Jeg er gået direkte fra høj løn og høj sikkerhed til ultimativ usikkerhed. Men ingen klager herfra, man må tage det sure med det søde.”
Hvad er dit råd, hvis man gerne vil starte sit eget brand?
“Hvis jeg skulle ændre på én ting, så skulle jeg have haft en designer med fra starten af. Jeg er jo bare en mystisk konsulent-type og manglede i opstarten den stærke tøjprofil. Designeren (Winnie) fandt jeg heldigvis sidste år, men rådet til andre iværksættere må være at sikre det optimale team fra starten. Det kan minde om et marathon-løb, når man starter en virksomhed, men det handler om at tage den med ro – og nyde turen undervejs.”