Ny linje fra BARBARA I GONGINI
Den danske designer føjer et nyt bæredygtigt underbrand til sin allerede veletablerede portefølje.Fra og med SS18 vil BARBARA I GONGINIs brand være delt op i to linjer: BARBARA I GONGINI Mainline og norðan by BARBARA I GONGINI. Den danske designer er kendt for sin mere avantgarde tilgang til design, og hvor BARBARA I GONGINI Mainline vil forblive i sit eksperimenterende univers, er den nye linje, norðan, et ønske om at designerens velkendte udtryk skal nå ud til et endnu bredere segment. BARBARA I GONGINI har allerede et stort globalt salgsnetværk som norðan kommer ud i, dog med særlig fokus på de skandinaviske markeder.
Som med resten af Barbara I Gongini-brandet, er norðan også lavet med bæredygtighed in mente. Materialerne er i hør, bomuld, uld og silke samt tekstiler af en række genanvendte fibre.
”Vi har opbygget langvarige forhold til vores produktion for at sikre transparente forhold og for i sidst ende at sidde med et så bæredygtigt produkt som muligt i hænderne. Det betyder eksempelvis, at vi med norðan har valgt at producere alle designs samme sted, hos en producent som vi ved har stor opmærksomhed på især kemikalieforhold og reduktion af vandspild,” fortæller Barbara I Gongini.
Ligeledes bruger den danske designer en lang række internationale standarder for at sikre den mest hensigtsmæssige CSR-strategi og lægger stor vægt på genbrug og genanvendelse af materialer.
”Vi bruger Sustainable Apparel Coalitions værktøjer til at gennemgå vores kollektioner hver sæson. Det hjælper os med at holde fokus på, hvordan vi fortsat kan være så bæredygtige som muligt i produktion såvel som materialevalg. I designprocessen forholder vi os også til fiber benchmarks udviklet af Made-By. Alle disse forholdsregler bliver taget for at sikre det endelige stykke tøjs levetid er så lang og holdbar som muligt,” fortæller hun.
norðan er allerede nu i gang med at blive solgt ind på de internationale messer som BARBARA I GONGINI deltager i.