International opbakning til dansk modeinitiativ
Modevirksomheder svarende til 7,5% af den samlede globale industri har underskrevet ’Call to Action’, hvor de forpligter sig til at arbejde for et cirkulært modesystem.Det er Danish Fashion Institutes nye projekt, Global Fashion Agenda, der står bag initiativet, som blev lanceret under Copenhagen Fashion Summit den 11. maj i år. Siden da har 64 modevirksomheder, der tilsammen repræsenterer 143 brands, skrevet under og det svarer til 7,5% af den samlede globale industri.
Adidas, ASOS, Bestseller, Eileen Fisher, Guess, Hugo Boss, Inditex, Lacoste, H&M Group, Kering, Nudie Jeans, Reformation, Target, Tommy Hilfiger og VF Corp er blandt dem, der har forpligtet sig – det samme har en lang række danske brands.
“I dag forbruger vi flere ressourcer end vores planet har at tilbyde, og fortsætter vi dette accelererede tempo vil ressourceforbruget i den global beklædningsproduktion mere end fordoble. De fleste virksomheder i modebranchen kører stadig efter en lineær “take-make-waste” model, hvor tøj ender med at gå til spilde, i stedet for at blive genanvendt eller genbrugt i et cirkulært system. Derfor er det nødvendigt at reagere nu og arbejde hen imod en mere cirkulær modebranche,” siger Eva Kruse, CEO i Danish Fashion Institute og Global Fashion Agenda.
Helt konkret forpligter brandsene sig til at have udarbejdet en cirkulær strategi for deres egen virksomhed inden december 2017, at sætte sig 2020-mål og ligeledes at rapportere løbende, hvor langt de er med implementeringen. Global Fashion Agenda har opstillet fire forskellige områder, hvor man som virksomhed kan sætte ind, lige som organisationen også løbende udgiver såkaldte værktøjskasser, som skal hjælpe uderskriverne med at realisere målene. Du kan læse mere om de konkrete tiltag her.
Du kan se den fulde lister over, hvem der har underskrevet Call to Action, her.