Ny SPARKZ-direktør: ”Vi skal tilbage på det skandinaviske marked”
Tidligere CCO hos Rosemunde, Torben Olsen, har den sidste måned siddet i direktørstolen hos det danske modebrand, som han har planer om at puste nyt liv i og styrke på hjemmemarkedet.Torben Olsen er nok mest kendt for sin rolle som kreativ og kommerciel direktør hos det danske brand, Rosemunde og inden da som salgsdirektør hos Ilse Jacobsen – Hornbæk. Men den 1. juni i år skiftede han CCO-hatten ud med en ny en af slagsen, idet han indtog stillingen som ny direktør hos SPARKZ.
”SPARKZ er for mig et kultbrand, der har været på markedet siden slutningen af 1990’erne. Der er sket rigtig meget de sidste 3 år, og tiden er nu inde til at speede processen op og optimere brandet på en ny måde, og det er en opgave, som jeg synes er utrolig spændende, og jeg ser frem til at facilitere brandets udvikling fremadrettet,” fortæller Torben Olsen om sin nye rolle som direktør hos SPARKZ, der ifølge ham er på vej ud på en helt ny rejse.
Tid til at stå på egne ben
SPARKZ er en familieejet virksomhed, der har været drevet som et in house brand hos Deres Design, siden det blev lanceret for snart tre årtier siden. Og det er netop ét af de punkter, hvor Torben Olsen ønsker at skabe forandring.
”Min første måned er hovedsagligt gået med at sætte vandtætte skodder ned imellem Deres-butikkerne og SPARKZ, for vi vil gerne vise, at SPARKZ er et brand med store ambitioner. Vi er noget andet end det, mange tror vi er, og det glæder vi os til at vise frem på CIFF-messen til august. Målet er at få kommunikeret klart, hvilken kunde vi henvender os til og at sørge for, at folk får den rigtigt opfattelse af, hvad SPARKZ egentlig er,” siger Torben Olsen.
Han mener det er på tide at flyve fra reden, og lade SPARKZ stå på egne ben ikke mindst for at kunne specificere det segment, som brandet har for øje.
”Jeg tror, det er vigtigt at være mere specifik i vores signaler, hvis vi vil have fat i de rigtige kunder, især i de tider, vi bevæger os rundt i dag,” siger Torben Olsen, hvis ambition blandt andet er at få profileret brandet meget tydeligere i sit DNA.
Finde sin plads på det skandinaviske marked
En anden ambition er, at give SPARKZ et comeback i Norden.
”SPARKZ skal tilbage på det skandinaviske marked. Brandet står stærkt i udlandet, især i Tyskland, Holland, Belgien, Italien og Spanien, men vi skal have styrket tilstedeværelsen på hjemmemarkedet og det øvrige skandinaviske marked,” fortæller Torben Olsen, som derfor netop har indgået et lovende samarbejde i Norge og som vil lancere en helt ny og forstærket webshop til august.
Men det er ikke kun Skandinavien, Torben Olsen har i sigte. Han har også i støbeskeen at udvikle SPARKZ’ portefølje i det øvrige udland:
”Vi er stærke der, hvor vi er allerede nu, men fremover skal vi mere ud over stepperne på eksportmarkedet og have endnu flere markeder i hus,” runder den nye direktør af.