Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Derfor er der showgebyr på Copenhagen Fashion Week

Direktør Camilla Frank fortæller, hvorfor modevirksomheder i denne sæson og for fremtiden skal betale et gebyr for at holde show under Københavns modeuge.
Direktør Camilla Frank fortæller, hvorfor modevirksomheder i denne sæson og for fremtiden skal betale et gebyr for at holde show under Københavns modeuge.

Copenhagen Fashion Week, med Camilla Frank ved roret, arbejder intensivt på at gøre Skandinaviens største modeuge endnu bedre og fortsat relevant. Det betyder – og har betydet – justeringer og ændringer, som led i en større strategiproces.

Det er et stort arbejde for alle involverede parter når der skal arrangeres shows, og derfor skal hele processen, fra tilmelding til eksekvering, også tages alvorligt. Og det er blandt andet derfor, at Copenhagen Fashion Week som noget nyt har indført gebyrer – et initiativ, der skal signalere at man fra modeugens side tager kalenderen seriøst.

”Initiativet er blevet vendt internt, med bestyrelsen og med vores strategigruppe. Vi har lagt priserne i et symbolsk leje, og da det er omkostningsfuldt at fremvise sin kollektion på den ene eller anden måde under en modeuge, må denne ekstra udgift ikke vælte et brands budget,” siger Camilla Frank, der arbejder på anden modeuge i hendes tid som direktør.

Denne form for betaling er almindelig modeugepraksis verden over, og er altså trådt i kraft herhjemme op til den forestående modeuge i august. Proceduren vil fortsætte fremadrettet og forløbet er således, at et brand indsender en ansøgning til at komme i betragtning, og det koster et gebyr på 1.500 kroner. Anden fase er, at en jury godkender brands, der kan holde show eller præsentation. Er man blandt de udvalgte brands, er der et yderligere gebyr alt efter formatet – 5.000-10.000 kroner – prisen er inklusiv betaling til pressebussen, der ikke kan fravælges.

Ny kalenderstruktur
En af de store forandringer man første gang kommer til at se til august, er showkalenderens opbygning. I april fortalte Camilla Frank, at der fremover ikke vil være en ON- og en OFF-kalender. I stedet eksisterer to kategorier på lige fod: show og præsentation, begge i én samlet kalender. Derved kan brands vælge det format, der passer dem bedst.

Én samlet kalender er dog ikke lig fri tilgængelighed til den danske show- og præsentationsscene. En skarp kuratering er stadig nødvendig. Det er Copenhagen Fashion Weeks, så vel som dens samarbejdspartneres, førsteprioritet at skabe en veletableret skandinavisk platform for de deltagende showvirksomheder og og designere.

”Vores rolle er at forblive interessante for indkøbere, virksomheder, influencere og presse, og for at være relevante er vi nødt til at sætte en nedre grænse for, hvem der kan komme i betragtning – det skal være seriøst, hvis man vil være en del af den danske modeuge,” siger Camilla Frank.

Modeugen er dog på ingen måde interesseret i at ekskludere. Tværtimod er et andet fokusområde netop den danske talentmasse og at gøre plads til nye, opkommende designere.

”Et andet nyt tiltag, vi lancerer til august i samarbejde med en kommerciel partner, er ’New Talent’ i Papirhallen. Her håndplukker vi to-tre unge designtalenter til at vise, hvad de kan. Det er vigtigt for os at støtte op om sådanne talenter,” siger Camilla Frank afslutningsvist.

Sommermodeugen i år er fra 8.-11. august, og det endelige showprogram offentliggøres snarest.