Opfordring til dansk mode: Vi skal gå forrest
Danske modevirksomheder har mulighed for at tage lederskab på branchens overgang til et cirkulært system ved at skrive under på Global Fashion Agendas Call to Action inden udgangen af juni.Lidt over en måned er gået, siden dette års Copenhagen Fashion Summit løb af stablen. Her gjorde Eva Kruse, på vegne af Global Fashion Agenda (GFA), det klart, at tiden er inde til at omsætte teori til praksis og fremskynde modeindustriens overgang til et mere cirkulært system.
Derfor har GFA udviklet en handlingsplan, kaldet Call to Action For a Circular Fashion System, som netop har til formål at få modevirksomheder til at forpligte sig til at øge mængden af tekstiler, der indsamles, genbruges og genanvendes inden 2020.
Indtil videre har i alt 35 forskellige virksomheder underskrevet erklæringen, heriblandt udenlandske giganter som ASOS, H&M, Inditex, Kering og Marks & Spencer, samt en lang række danske virksomheder, som Ganni, Designers Remix, Mads Nørgaard, Aiayu, DK Company, ELSK, Bestseller og Soulland. Disse virksomheder har, ifølge GFA, samlet set en omsætning på 103 milliarder euro, hvilket svarer til intet mindre end omkring 7% af det globale modemarked – et betydeligt tal, der dog ifølge GFA gerne skulle blive endnu større.
Derfor sender GFA nu en officiel opfordring til især danske virksomheder, der endnu ikke har taget stilling:
“Det er ekstremt vigtigt, at vi får så mange danske modevirksomheder med ombord som muligt inden vores deadline, så vi som land og branche viser hinanden og resten af verden, at vi kan og vil noget inden for den cirkulære økonomi. Potentialet er kæmpestort, både økonomisk og miljømæssigt – også for de små og mellemstore virksomheder,” lyder opfordringen fra Jonas Eder-Hansen, Chief Content Officer i GFA og underdirektør i Danish Fashion Institute.
Call to Action-webinar
For at katalysere Call to Action-erklæringen yderligere har GFA desuden arrangeret et åbent webinar, hvor virksomheder kan få hjælp og inspiration, inden de beslutter sig for at skrive under.
Webinaret vil, udover at fungere som en grundlæggende introduktion af handlingsplanen, også indeholde en præsentation af centrale læringspunkter fra pionervirksomheder, der allerede har inkorporeret den cirkulære tankegang i deres værdikæde.
Dagsordenen bliver som følgende:
- Commitment to change: Call to Action-erklæringens elementer og handlingsplan
- Taking action: Indstilling af mål og rapportering om fremskridt
- Learning from each other: et dybdegående indblik i metoder til indsamling af tekstil og fodtøj (repræsentanter fra virksomheder, herunder I:CO, Inditex og Eileen Fisher, vil fortælle om deres tilgang til og erfaringer med at arrangere butiksindsamlinger).
Webinaret finder sted den 21. juni klokken 17-18.30, hvorefter Call to Action-erklæringen skal underskrives senest den 30. juni. Tilmeldinger sendes til commitment@globalfashionagenda.com senest den. 19. juni.
Du kan læse mere om og underskrive Call to Action-erklæringen her.