Eva Kruse: ”Det er tid til handling”
På årets Copenhagen Fashion Summit var budskabet klart: alle modebrands skal forpligte sig til, hvordan de vil arbejde med bæredygtighed og cirkulær økonomi.Copenhagen Fashion Summit har igennem alle sine sæsoner formået at sætte bæredygtighed på agendaen og samle de vigtigste aktører i modebranchen og -industrien. Men ifølge Summit’ens grundlægger og direktør i Global Fashion Agenda, Eva Kruse, så har der manglet én ting: At omsætte teori til praksis når alle er taget hjem.
”Det har været vores største udfordring: at vi mødes her og diskuterer mange vigtig punkter, men hvad kommer der ud af det bagefter? Vi vil ud over rampen, bordet skal fange,” sagde Eva Kruse, der var på scenen med Global Fashion Agendas Chief Content Officer, Jonas Eder-Hansen.
Det var også budskabet fra aktivist Livia Firth, der var på scenen med minister for udviklingssamarbejde, Ulla Tørnæs, journalist Lucy Siegle og menneskerettighedsadvokat, Jessica Simor i samtalen ”Constructive Fashion Advocacy – The Next Frontier”.
”Verden bliver ikke bedre sted af, at der bliver lavet flere CSR-rapporter – der skal handling til for at accelerere udviklingen af en mere bæredygtig branche,” sagde hun.
Derfor stod Global Fashion Agenda klar med erklæringen Call to Action For a Circular Fashion System under torsdagens topmøde – en handlingsplan, som modevirksomheder kan underskrive, hvormed de forpligter sig til at vise konkrete resultater i arbejdet hen imod cirkulær økonomi.
Adskillige udenlandske og danske brands har allerede skrevet under – heriblandt giganter som ASOS, H&M, Inditex, Kering og Marks & Spencer. Blandt de danske virksomheder finder man store som små: Ganni, Mads Nørgaard, Aiayu, DK Company, ELSK, Bestseller og Soulland.
“Vi bakker op om Summits Call to Action, fordi konsekvenserne af manglende bæredygtighed i industrien er alt for omfattende til ikke at tage emnet alvorligt. Der er mange forhold, vi pt. ikke har overblikket over, men vi vil gøre vores til at øge graden af bæredygtighed hos Ganni både i designprocessen, vores materialeforbrug og i måden hvorpå vi behandler brugt og overskydende tøj,” siger CEO hos Ganni, Nicolaj Reffstrup, om hvorfor de har valgt at skrive under.
Hvordan kan din virksomhed gøre en forskel?
Call to Action skal være katalysator for konkret handling. Derfor har Global Fashion Agenda også gjort det overskueligt, i forhold til hvordan og på hvilke områder brands kan forpligte sig. Alt efter hvor langt man er med sit bæredygtighedsarbejde, er der fire områder, hvor man enten kan påbegynde arbejdet eller fortsætte udviklingen. Det drejer sig om 1) at implementere en designstrategi, der tilgodeser cirkulær økonomi, 2) at øge indsamlingen af brugt tøj og tekstiler, 3) øge salget af brugt tøj og slutteligt 4) at øge genbrugen af tekstilfibre.
En af de store udenlandske spillere, der har tilsluttet sig erklæringen og som er klar til at fortsætte den aktive indsats, er ASOS.
”Vi erkender, at der er et behov for, at vi reagerer hurtigt på tværs af sektorer, og ved at støtte Global Fashion Agenda og en cirkulær modeindustri, håber vi på, at andre vil blive inspireret til at samarbejde, så ambitionerne kan vokse. ASOS er tilmeldt European Clothing Action Plan (ECAP), der samler industriens aktører med det formål at accelerere genbrug af tekstiler. Alt dette går under ”Mode med integritet”, der er ASOS’ mission om at balancere virksomhedens vækst med målene om at reducere vores miljømæssige fodspor, og at gøre en positiv forskel for de mennesker, vi arbejder med,” siger ASOS’ Sourcing Director, Simon Platts.
Du kan læse mere om, hvordan din virksomhed kan tilslutte sig erklæringen og hvordan i mere specifikt kan sætte ind på et af de fire kerneområde på vejen til en mere cirkulær økonomi, her.