DK Company overvejer at sælge ud
At opkøbe brands og sælge ejerskab fra er en naturlig del af at drive virksomhed for grundlægger, Jens Poulsen. Han er klar til at sælge dele af DK Company til kapitalfond.Årene efter årtusindskiftet grundlagde Jens Poulsen DK Company, og det skulle vise sig at blive en milliardforretning. I tidens løb har virksomheden med Jens Poulsen i spidsen købt til og solgt fra, og over 2200 medarbejdere verden over er i dag under hans ledelse. Og flere forandringer er på vej.
”Min opgave er at gå ud og finde ud af, hvor vi skal hen næste gang, og det er det, jeg er i gang med nu,” siger Jens Poulsen til Børsen, i forbindelse med, at avisen har fået indsigt i en igangværende salgsprocessen.
Ifølge Børsen har Jens Poulsen hyret Danske Banks corporate finance-afdeling til at finde en hel eller delvis ejer eller partner til de tøjbrands, der har hovedsæde i Vejle – disse udgør omkring halvdelen af DK Companys omsætning på tre mia. kroner.
”Jeg vil gerne sætte mere fart på forretningen og har tidligere haft succes med at købe aktiviteter fra IC Group og betale med aktier, men jeg har ikke lagt mig fast på, om vi skal sælge en minoritet eller en majoritet,” siger Jens Poulsen til Børsen.
Han lægger vægt på, at de ikke er ved at sælge hele DK Company, men at det kun drejer som om divisionen i Vejle, der tæller otte brands, inklusiv Blend, Fransa, Ichi og B.Young, og er den mest indbringende division i DK Company-koncernen. De tre restende divisioner er DK Company Cph, DK Company Ikast og Retail.
Alt kan ske
Ifølge Jens Poulsen er det mest oplagt, at den kommende investor bliver en kapitalfond. Et sandsynligt scenarium er, at Jens Poulsen overtager en kapitalfonds selskab, mod at kapitalfonden får en minoritet eller et majoritetsejerskab i DK Company.
Det behøver dog ikke være en kapitalfond – og ikke den løsning, de lægger op til – men kapitalfonde viser interesse i store tøjvirksomheder, fortæller Jens Poulsen:
”Det er klart, at når man inviterer kapitalfonde ind til en snak, så kan alt ske. Og skulle det ske (at de sælger alle aktierne i Vejle-divisionen til en kapitalfond, red.), så tager vi det med,” siger han til Børsen. Et salg til en kapitalfond ser Jens Poulsen dog helst sker til en, der i forvejen har bevist, at den kan slå hul på markeder, hvor DK Companys brands endnu ikke har forløst det fulde potentiale.
”Tanken med denne proces er, at vi gerne vil endnu bredere ud. Vi er store i Skandinavien og Tyskland, men vi vil gerne videre ud i verden, og der er masser af markeder, hvor der er potentiale,” siger han til Børsen.
For Jens Poulsen er det en naturlig del at drive DK Company at købe og sælge aktiviteter og tøjmærker. DK Company har blandt andet overtaget InWear og Martinique fra IC Group, og sidste år blev Culture, Pulz og Educe en del af brandporteføljen. Alt sammen tiltag, der har styrket DK Companys position som en af de førende aktører inden for mid-market-segmentet i Skandinavien.
”Nu sætter vi den her division i spil og afsøger markeder. Så må vi også ud at se, hvad mulige partnere kan bidrage med, for det skal være en situation, hvor vi også kan se nogle perspektiver i det selvfølgelig,” siger Jens Poulsen, der sidste år kunne præsentere en øget omsætning på 566 mio. kroner, der svarede til en stigning på 36%.