"Der er ikke noget odiøst i at bruge både hjerne og hjerte"
INTERVIEW: Thomas Gundorph opkøbte det aarhusianske modekoncept, Stylepaste, i 2014 og har siden brugt sin omfattende modeerfaring til at videreudvikle et koncept, hvor både forretningssans og mavefornemmelse går hånd-i-hånd.Thomas Gundorph har mange år på bagen i modebranchen. I 27 år var han ejer og designer for modemærket og multibrandbutikken, Junk de Luxe. Men efter næsten tre årtier i samme virksomhed, trængte han til at prøve noget helt nyt og genfinde passionen:
”Junk de Luxe blev pludselig meget stort og kommercielt, og drejede sig kun om at levere. Det gik godt, vi havde en omsætning tæt på 100 millioner og solgte til 300-400 kunder i Europa, men efter 27 år havde jeg lyst til at prøve noget helt andet, og starte en lille virksomhed, som jeg kunne drive på min egen måde,” siger Thomas Gundorph om den drejning, hans allerede lange karriere pludseligt tog. En drejning der betød, at han i 2014 opkøbte det allerede velrenommerede Stylepaste-koncept, der bestod af en fysisk butik i Aarhus og en webshop.
Sværere at drive forretning i dag
Stylepaste er en konceptbutik, der har kunder fra det danske opland og resten af verden. Især København, Norge og Tyskland er glade for Thomas Gundorphs forretning, der sælger alt fra tøj og sko, til interiør og møbler. Men på trods af den store succes, oplever Stylepaste-ejeren også, at det er blevet vanskeligere at drive butik i dag. Han fremhæver især konkurrencesituationen som en udfordring, hvor kapitalstærke online forhandlere kannibaliserer visse segmenter indenfor retail.
Han har derfor valgt og fokusere på nichemarkedet, og det har virket for den erfarne modeelsker. Han bruger en stor del af sin tid og sine ressourcer på at fordybe sig og i indkøb og kuratering – to ting, der er alfa og omega, hvis han skal differentiere sig og fastholde kundekredsen – en kundekreds Thomas Gundorph mener, han har et ret godt kendskab til.
”Stylepaste er mit eksperimentarium, hvor jeg har fået mulighed for at lave mit helt eget personlige koncept. Vi har fundet en niche i det unikke, og det fungerer for os. Forbrugerne er blevet meget mere oplyste, og opsøger i højere grad oplevelser, sanser, og rejser i dag, og så vil de gerne have nogle unikke produkter, som ikke alle har,” fortæller Thomas Gundorph, der trods sit rebelske opbrud, stadig har en god portion forretningsstrategi med i realiseringen af sit hjertebarn.
”Vi er blevet taget utroligt godt imod, og jeg tror en af grundene er, at vi gør tingene anderledes, og at vi skiller os ud. Derudover sørger vi for, at der er noget til enhver smag, og befinder os både i luksusenden, men også i det kommercielle segment. Jeg er ikke naiv, jeg ved godt, at der også skal skabes en omsætning. Jeg er både æstetiker og forretningsmand, og der er intet odiøst i at træffe beslutninger med både hjerne og hjerte på rette sted,” siger han videre.
En stille protest
Men Stylepaste handler ikke bare om at møde kundernes skiftende og unikke behov. Den skal også ses som en stille protest mod den modeverden, Thomas Gundorph har været en del af i så mange år, og som han synes er ved at køre af sporet:
”Jeg vil gerne stoppe tiden. Moden går alt for hurtigt, der er alt for mange kollektioner, og det er alt for omskiftende. Der giver ingen mening. Vi vil gerne sælge klassikere, der er langtidsrelevante og som holder for livet,” fortæller den tidligere designer, som også viderefører denne afslappede og overskudsagtige tankegang i andre dele forretningen – økonomien.
”Jeg har ikke nogen forkromede budgetter eller planer, og det er befriende. Men hvis jeg skal pege på noget, jeg gerne vil investere i, i fremtiden, så er det at få lidt mere plads, så jeg kan få endnu flere møbler og mere interiør, end jeg har nu,” siger Thomas Gundorph, som til trods for en stor portion erfaring, stadig ser branchen som en uregerlig og uforudsigelig størrelse, hvor vejen til succes, er så godt som umulig at optegne – men derfor er hans begejstring for modeverdenen ikke blegnet.
”Branchen tager røven på én – gang på gang. Nogle gange synes man, at man har tænkt rigtigt, at man har truffet det helt rigtige valg, og så viser det sig at være forkert. Det er hårdt, men det er også en del af charmen,” afslutter Thomas Gundorph, inden han forlader interviewet for at købe kager til resten af teamet for at fejre ugens salgstal.