Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

UTOFT: ”GOTS har udvidet vores horisont”

Som ejer af en række børnetøjsbrands, har Claus Utoft længe haft bæredygtigt design på dagsordenen, og vejen til mål har været lidt af en øjenåbner.
Som ejer af en række børnetøjsbrands, har Claus Utoft længe haft bæredygtigt design på dagsordenen, og vejen til mål har været lidt af en øjenåbner.

UTOFT KIDS GROUP A/S har for nyligt offentliggjort lanceringen af et nyt underbrand, der vil lave børnetøj, som er GOTS-certificeret. Det nye mærke er lavet i forlængelse af deres FIXONI-brand, og har derfor fået navnet Elemental by FIXONI.

Ifølge ejer og salgschef, Claus Utoft, er tiltaget både et skridt i retningen mod endnu mere ansvarlighed i forretningen, men også et forsøg på at ramme en bredere kundeskare:

”Forventningen er at nå længere ud, og dermed at give bedre rentabilitet for vores virksomhed, fordi vi kan ramme nogle forbrugere, som vi ikke rammer i dag. Vi oplever, at der er øget bevidsthed på økologi og social ansvarlighed, og at der er en stor efterspørgsel på certificerede varer. Store dele af FIXONI-brandet er allerede OEKO-TEX®-certificeret, men vi ville gerne tage skridtet videre,” siger Claus Utoft om beslutningen om at lave et helt nyt brand, der laver børnetøj med GOTS-certifikatet i nakken.

I stedet for at omlægge et allerede eksisterende mærke, har UTOFT KIDS GROUP A/S valgt at starte et nyt brand, for at gøre det nemmere for deres kunder:

”For at kunne markedsføre tøjet som GOTS-certificeret, var det vigtigt for os at have et brand, der er certificeret hele vejen igennem, i stedet for at et brand, hvor visse varer lever op til standarden, og andre ikke gør. Derudover kan vi prismæssigt bedre retfærdiggøre det overfor vores kunder, fordi de har forskellige præferencer, og ikke alle ønsker at betale den del mere for certificerede varer,” siger Claus Utoft og forklarer, at FIXONI-brandet fungerer rigtig godt som det er og har en prissætning, der er passende, hvorfor det ikke har været i nogens interesse, at ændre på det koncept.

Design med udfordringer
Den ambitiøse lancering har også budt på nye udfordringer for virksomheden. Ifølge designer og brand manager, Lene Rix, har arbejdet med det nye GOTS-certificerede brand været en øjenåbner i forhold til, hvor omfattende systemet egentlig er:

”Én ting er, hvad der er pænt, en anden ting er, hvad der lever op til standarden, og derfor har der været mange udfordringer i designfasen, fordi vi pludselig havde flere grænser, vi skulle arbejde indenfor. Alting skal godkendes, så det har været mange gange frem og tilbage,” siger Lene Rix og fortæller, at de høje krav dog også har båret nogle positive ting med sig:

”Vi har også fået noget forærende i designet, fordi de snævre rammer har fået os til at værdsætte den enkelte detalje, og komme på nye ideer til, hvordan vi både kan leve op til de nye krav og til vores egne værdier. På den måde har forløbet faktisk udvidet vores horisont lidt,” fortæller hun videre.

Tilfredse kunder fremfor alt
Både Lene Rix og Claus Utoft kan fortælle, at det vigtigste er, at gøre det nemt for deres kunder at gå GOTS-vejen.

”Vi synes det er vigtigt, at kunne tilbyde vores kunder den mulighed, fordi social og miljømæssig ansvarlighed er en stor del af vores målsætning nu og fremover. Indtil videre har der været en meget positiv modtagelse af produkterne, men de bliver først officielt lanceret i april, og så er det op til forbrugerne, at fælde den endelige dom over produktet,” siger Claus Utoft afsluttende.