Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Standard for tøjstørrelser bliver opdateret

Tøjindustrien ændrer sig hele tiden, og det har betydning for, hvordan tøjproducenterne bør mærke deres varer, lyder det fra formanden for den internationale standard for tøjstørrelser.
Tøjindustrien ændrer sig hele tiden, og det har betydning for, hvordan tøjproducenterne bør mærke deres varer, lyder det fra formanden for den internationale standard for tøjstørrelser.

Tøjstørrelser har været i konstant udvikling, siden ready-to-wear-tøj dukkede op i midten af det 19. århundrede, og standardmål blev en fast del af moden. Men selvom tøj i dag er lavet i faste størrelser, for at sikre at det kan passe forskellige typer menneskekroppe, varerier de alligevel på tværs af brands og lande. Det kan gøre det sværere for forbrugerne at finde den rette pasform, og derfor også for forhandlerne, som står tilbage med utilfredse kunder, der må returnere sine køb.

Af denne grund findes ISO – en international standard for måling af kroppen, som bruges til at beregne tøjstørrelser, og den er netop blevet opdateret.

Samme retningslinjer for tøjproducenter i hele verden
Den nye revidering er udviklet af ISOs tekniske udvalg, og har til formål at skabe en bredere størrelsesprofil, der varetager flere forskellige befolkningsgrupper, og derved tøj og mannequin-dukker, som er mere inkluderende og realistiske.

Formand for det tekniske udvalg, Reena Pandarum, fortæller, at standarden nu er tilpasset endnu mere til den internationale tøjsektor.

”Første del af den reviderede standard, definerer kropsmål, der kan bruges til at etablere fysiske og digitale målingsdatabaser, som kan anvendes af virksomheder til at bestemme deres tøjstørrelser. Anden del bidrager derimod med dimensioner til målinger af bestemte typer beklædningsgenstande, som bruges til at mærke tøjet. For eksempel bliver handskestørrelser bestemt ved at måle håndens omkreds, og en herrefrakke bestemmes af brystets omkreds og længde”, forklarer Reena Pandarum og fortæller, at de to standarder skal være med til hjælpe hele industrien, ved at harmonisere størrelsesmærkningen på et internationalt plan, og derved skabe en fælles forståelse mellem både producenter, detailhandlere og forbrugere.

Gladere kunder
Den reviderede standard vil nemlig ikke kun være en fordel for tøjproducenterne – også forbrugerne kan nyde godt af en opdateret størrelsesguide.

”Standarden vil forhåbentlig føre til en forbedret pasform, som kan give kunderne mere sikkerhed når de shopper. Hvis de for eksempel køber et stykke tøj online, kan de i højere grad vurdere på forhånd, om det vil passe dem, og derfor sjældnere være nødsaget til at bytte det igen. Det vil sænke omkostningerne for forhandlerne, og i sidste ende lette samarbejdet mellem detailbranchen og producenterne,” afslutter Reena Pandarum og understreger, at standarden dog stadig er frivillig, så den enkelte tøjvirksomhed selv må bestemme, om de gør brug af ISO’s retningslinjer.