Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Instagram lancerer shoppefunktion

Med to klik kan forbrugere snart shoppe et produkt, de har set på Instagram.
Med to klik kan forbrugere snart shoppe et produkt, de har set på Instagram.

I november startede Instagram et forsøg, hvor 20 udvalgte amerikanske brands – og deres følgere – skulle teste en ny shoppefunktion i appen. Her noterede man sig, at når man shopper via mobilen bliver kunder ofte sendt direkte til betalingsfunktionen, og at mellemleddet med yderligere information om produktet sjældent optræder. Det skriver Instagram på sin blog.

Derfor har de nu sat sig for at gøre købsprocessen bedre og mere informativ for Instagram-brugere. Og de positive tilbagemeldinger fra testen har nu medført, at Instagram vil gøre shoppefunktionen tilgængelig for tusindvis af amerikanske retailers inden for tøj, smykker og makeup. Og det åbner op for helt nye salgsmuligheder for disse brands.

Når et brand lægger produktbilleder på Instagram vil brugerne fremover kunne klikke på billedet og få vist priserne på produkterne, og et ekstra klik på produktet giver mere information om tasken eksempelvis. Derefter kan brugeren klikke på en ”køb nu”-knap og blive ledt direkte ind på webshoppen, hvor produktet kan købes. Formålet er at gøre overgangen fra inspiration, til information og køb endnu nemmere for brugerne.

Tallene fra testen med de 20 brands viser, at 4% af brugere, der så prisskiltene på Instagram-billedet, klikkede sig videre til mere information, og 19% af disse brugere klikkede på køb nu-linket. Marketingchefen for Kate Spade, Mary Beech, der var blandt de 20 test-brands, fortæller til Business of Fashion:

”Vi har oplevet, at når brugerne først har set produktinformationen, så er procentdelen, der klikker videre til vores webshop ekstrem høj – dobbelt så mange sammenlignet med en gennemsnitslig klikrate på sociale medier.”

Kate Spades erfaring er derudover, at kunderne har reageret mest positivt på billeder, hvor produktet er i brug, eksempelvis af en model eller influencer.

Denne informations- og shoppefunktion vil blive tilgængelig i andre lande på et senere tidspunkt, skriver Instagram på sin blog. Derudover vil Instagram lancere et analyseværktøj, så virksomheder kan måle effekten af shoppefunktionen.