Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Tøjsalget stiger i dagligvarebranchen

Dansk Supermarked solgte 38 millioner stykker tøj i 2016 og satser nu endnu mere på mode i 2017.
Dansk Supermarked solgte 38 millioner stykker tøj i 2016 og satser nu endnu mere på mode i 2017.

”Vi er blevet en stor spiller på tøjmarkedet, og vi konkurrerer nu på lige fod med resten af tekstilbranchen. Vores indtjening på tøj er steget endnu mere end omsætningen.”

Sådan lyder udmeldingen fra Jette Christiansen, indkøbsdirektør for tekstil i Dansk Supermarked, til Dansk Handelsblad, i forbindelse med virksomhedens nylige regnskab for tøjsalg i Føtex og Bilka.

Dansk Supermarked har nemlig øget salget af tøj med 5% i 2016, og solgte intet mindre end 38 millioner stykker tøj i løbet af året.

Det skyldes især etableringen af virksomhedens eget brand, VRS, der de sidste to år er blevet taget godt imod hos deres kunder:

”Tidligere havde vi en lang række mærker, som kunderne ikke forbandt med specielle værdier. Med VRS har vi samlet alle kræfter omkring ét masterbrand, og det har givet både kendskab og brandværdier hos vores kunder. Når vi spørger vores kunder, vurderer de os på niveau med H&M, og vi har flyttet os signifikant både på kvalitet og modegrad,” siger Jette Christiansen videre og forklarer, at især markedsføringen af VRS gennem ambassadører, som Renée og Ulrikke Toft Simonsen, har været med til at øge kendskabet til mærket.

Generelt fokus på dagligvarebranchens tøjafdelinger
Det er ikke kun Dansk Supermarked, der ser stort potentiale i tøjsalget i en dagligvareforretning. Tilbage i oktober lød der fra flere tyske supermarkeder, herunder Aldi og Lidl, et ønske om at etablere egne modebrands, der kan konkurrere med high-street kæder som H&M og Next. Derudover kunne Coops gruppechef for textil, Lennart Bernhoft, fortælle Fashion Forum, at de ligeledes har en ambition om at satse endnu mere på tøj og sætte sig på en større markedsandel i den del af detailhandelen.

Selvom det allerede går fremad, har Dansk Supermarked også store planer for 2017, når det kommer til at øget salget af tøj. De forskellige afdelinger er blevet moderniseret og delt op i mindre ’universer’, der skal gøre kundeoplevelsen endnu bedre, og sikre at flere kommer for at købe tøj som hoveddestination. Det er allerede en realitet i Bilka, men målet er at gøre modeafdelingen i Føtex ligeså salgsvenlig:

”Tøjafdelingerne i Føtex skal fremstå endnu mere tydelige og inspirere til impulskøb. I øjeblikket er vi ved at modernisere varehusene i Føtex-kæden, og i den forbindelse arbejder vi også med tekstilafdelingerne. Det betyder blandt andet, at vi har reduceret sortimentet og lagt andet til,” siger Jette Christiansen afslutningsvist til Dansk Handelsblad.