LVMH planlægger egen webshop
Luksuskonglomeratet har eftersigende planer om at lancere deres egen multibrand-webshop, som et led i at styrke deres brands’ digitale tilstedeværelse.Det franske luksushus, Louis Vuitton/Möet Hennesy, har fået øjnene op for potentialet i at distribuere deres egne luksusvarer digitalt. Konglomeratet vil eftersigende lancere deres egen multi-brand ecommerce platform i løbet af denne måned. Det skriver Business of Fashion samt en del andre internationale modemedier, som dog alle understreger, at intet er blevet bekræftet fra LVMHs side på nuværende tidspunkt.
Den nye onlineplatform vil køre igennem det franske stormagasin, Le Bon Marchés site, som også er ejet af LVMH. Det bliver betegnet som LVMHs mest ambitiøse digitale satsning, siden ansættelsen af den tidligere musikdirektør for Apple, Ian Rogers, som virksomhedens chief digital officer, i 2015.
Internettet er efterhånden det sted, hvor modeindustrien har mest udviklingspotentiale. Fra at online salg i dag repræsenterer 7-8% af salget af luksusmærker, vil dette tal, ifølge Thefashionlaw.com og Fashionunited, stige til 20% indenfor det næste årti og ramme 70 milliarder euro i 2025.
Konkurrencedygtig på et marked i udvikling
Det er dog ikke første gang, at LVMH forsøger at samle alle deres brands under én onlineparaply. Allerede tilbage i 2000 lancerede de en onlineplatform, men måtte lukke ned igen i 2009, da flere af husets brands begyndte at varetage deres egen digitale tilstedeværelse separat.
I dag er der dog endnu mere grund til at prøve igen. Den nye digital platform vil betyde, at LVMH kan være konkurrencedygtig over for andre online salgsplatforme, som Net-a-Porter og Farfetch. Begge har længe siddet på magten i online-luksussegmentet, hvorfor der allerede eksisterer en del konkurrence internt mellem de to.
LVMH’s formodede nye satsning, ville derfor kunne sikre koncernen en eftertragtet plads på et marked i rivende udvikling – især hvis deres platform kan tilbyde kunderne et udvalg, de ikke kan få hos de konkurrerende sider. Brands, som Céline og Louis Vuitton, bliver eksempelvis ikke forhandlet hos Net-a-Porter, hvilket allerede kan være med til at give LVMH et forspring.