Tradono-app først med ny betalingsfunktion
På blot to år har Tradono globalt fået over én million brugere, og lancerer nu som de første herhjemme en ny funktion, der gør det nemt og sikkert at betale købet via mobilen.Over 750.000 danskere har downloaded secondhand-app’en, Tradono, og mere end 30.000 nye kommer til hver måned. Her kan brugere købe og sælge tøj, sko og andre ejendele. Og med en så stor kundekreds, skal deres krav efterkommes.
Derfor forbedrer virksomheden nu app’en med ”TradonoPay” – en ny funktion, så alle dele af køb- og salgsprocessen sker via app’en. TradonoPay holder pengene i sikker varetægt, indtil køberen modtager varen. De er de første på markedet til at tilbyde denne funktion på mobilen, og forhåbningen er, at det vil holde på brugerne:
”Vi startede med at være en app, hvor folk købte og solgte til andre i samme by. Men det bredte sig hurtigt, og når brugere nu på tværs af landet skal indgå en handel, har de gavn af en sikker betaling. Derfor lancerer vi nu TradonoPay, hvor Tradono varetager transaktionen,” siger CEO og medstifter af Tradono, Mads Aarøe Mathiesen, og fortsætter:
”TradonoPay er et eksempel på et af de tiltag, som giver os et forspring på markedet, fordi brugerne efterspørger sikker betaling direkte i appen, og vi nu som de eneste kan tilbyde netop det.”
Kombinationen af sociale medier og online handel
Forskellig fra Den Blå Avis og Trendsales er Tradono født ind i en mobilgeneration, hvor brugsmønstrene er helt anderledes sammenlignet med aviser og web, fortæller Mads Aarøe Mathiesen:
”En gennemsnitslig Tradono-bruger besøger app’en 25 gange på en måned, og deres besøg handler i høj grad om at ’browse’ og opdage det gode fund, hvor det tidligere via andre medier var mere målrettet søgning. På vores app kan du scrolle og lade sig inspirere – og du kuraterer selv dit feed ud fra hvem, du vælger at følge. Det kan være din veninde eller en kendt blogger, du deler stil med,” siger han om app’ens opbygning, der netop får salgsplatformen til at virke som et community fremfor en samling annoncer fra anonyme sælgere.
Ud over app’en tæller Tradono i dag også en blog og TradonoMarket, hvor udvalgte bloggere, instagrammere og andre Tradono-brugere sælger ud af garderoben. I det hele taget laver Tradono rigtig meget larm for deres app, både off- og online i form af film, konkurrencer og facebookindslag.
Missionen er at forbinde brugte ting med nye ejere. Selv beskriver Mads Aarøe Mathiesen, det som en sammensmeltning mellem et socialt medie og en online handelsplatform:
”Hvis ebay og Instagram fik en baby, så ville det være Tradono. De forskellige elementer online og offline følger naturligt hinanden ud fra den måde, vi ellers bruger medier på i dag, nemlig dynamisk,” siger Mads Aarøe Mathiesen, der sammen med Martin George Suhr Madsen, Rasmus Hovøre Andersen og Nicklas Skov Pape, stiftede Tradono, der i dag beskæftiger over 20 fuldtidsansatte og over 40 deltidsansatte og freelancere fordelt på kontorer i Danmark og Schweiz.