Frankrig forbyder Saint Laurents nye kampagne
Klager og mediestorm har fået fransk ”watchdog”-organisation til at forbyde to af det franske modehus’ kampagnebilleder i de parisiske gader.Selvom mode handler om at udfordre normen, kan grænsen for modereklamers indhold overskrides. Og det har Saint Laurent gjort – det mener i hvert fald den franske ”watchdog”-organisation, Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), der vurderer, hvorvidt reklamer i det offentlige rum overskrider diverse etiske grænser. De har påbudt Saint Laurent at trække kampagnebilleder tilbage, der ellers prydede de parisiske gader.
Det ene billede portrætterer en model, der står foroverbøjet over en stol, og det andet viser en model liggende med spredte ben i pels og netstrømper.
Saint Laurents kampagne fik folk til tasterne, og de blev kaldt ”stødende” og beskyldt for at ”opfordrer til voldtægt”. Raphaëlle Rémy-Leleu, der er talskvinde for den franske gruppe Oséz le Feminisme! (“Dare to be Feminist!”, red.), mener, at undertonerne er ”ekstremt voldsomme”. Kvinderne bliver objektiviserede, overseksualiserede og sættes i en underdanig situation, udtaler hun til The Guardian.
Kampagnerne er skabt af brandet selv, og direktør for ARPP, Stéphane Martin, stiller spørgsmålstegn ved, om det er Saint Laurents designer, Anthony Vaccarello der er gået for vidt. Saint Laurent og den franske organisation skal mødes fredag i denne uge for at diskutere konsekvenserne.
Det er ikke første gang, at Saint Laurent er gået over grænsen med deres reklamer. For to år siden forbød den britiske udgave af ARPP, Advertising Standard Authority, modehusets reklamebilleder i London, fordi modellerne var for tynde.
Også Gucci, Miu Miu og Marc Jacobs har tidligere fået forbud mod deres kampagner på grund af for tynde modeller, seksuelt provokerende budskaber eller for at sende uansvarlige signaler.
Saint Laurent har endnu ikke kommenteret sagen.