Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Trendsales’ nedadgående spiral fortsætter

Den danske netportal for secondhand-tøj kan endnu en gang fremvise et massivt underskud i årsregnskabet – et underskud de forventer at kæmpe med lidt endnu. Men i 2018 vender skuden.
Den danske netportal for secondhand-tøj kan endnu en gang fremvise et massivt underskud i årsregnskabet – et underskud de forventer at kæmpe med lidt endnu. Men i 2018 vender skuden.

Trendsales var en af de første onlineportaler, der gjorde det muligt for private at sælge brugt tøj herhjemme. Hver måned opretter 5.000 mennesker en profil på portalen, der allerede nu servicerer 970.000 brugere.

Men alligevel kan virksomheden ikke komme udenom de røde tal, som de sidste par år har floreret på bundlinjen.

I regnskabsåret 2016 har Trendsales fået et underskud på knap 15 millioner kroner, hvilket er et endnu mere, end det forgangne år, hvor de havde 13,5 millioner kroner i underskud. Det skriver Business.dk.

Men de røde tal kommer ikke, som så stor en overraskelse for Ole Højriis Kristensen, administrerende direktør i Trendsales:

”Det er ikke opmuntrende, men det var trods alt ventet. Da vi begyndte på genopbygningen af Trendsales, vidste vi godt, at det ville blive et langt sejt træk,” fortæller han til Business.

Han har siddet i front for den danske virksomhed i mindre end et år, siden juli 2016, men har alligevel måtte gennemgå lidt af hvert i sin tid for enden af bordet.

En hård tid for Trendsales
Det har været et par turbulente år for den danske forretning, som foruden et foruroligende regnskab i 2015, også måtte sige farvel til sin tidligere administrerende direktør, på grund af anklager om bedrageri, i foråret 2016.

Året var derfor været præget af intern genopbygning af virksomheden, som blandt andet blev hjulpet på vej af en kapitalindsprøjtning fra Trendsales’ schweiziske moderselskab, Tamedia, der bidrog med 23,5 millioner kroner.

Tamedia opkøbte den danske portal i 2014, og de har ligeledes offentliggjort deres årsregnskab for 2016, hvilket faktisk viser en fremgang for selskabets digitale produkter. For første gang var halvdelen af Tamedias samlede driftsindtægt nemlig genereret herfra.

For langsomme i optrækket
Trendsales er dog ikke så overraskede over underskuddet denne gang, som sidst – de ved nemlig godt, hvor problemerne ligger:

”Vi er ramt af, at vi ikke har udviklet Trendsales over de sidste tre-fire år. Vi har været for langsomme til at opdatere vores produkt og give vores brugere, hvad de gerne vil have. Vi har for eksempel ikke været gode nok på mobilplatformen. Det er de færreste, der tager computeren frem i dag” siger Ole Højriis Kristensen om den fortsatte nedtur.

Af denne grund regner Trendsales med, at dette år også vil byde på et underskud i virksomheden, dog mindre end i 2016. Men derefter forventer de at få vendt nedgang til fremgang.

Vender skuden i 2018
Ole Højriis Kristensen har en klar ambition om at få sorte tal i regnskabet i 2018, og selvom Tamedia har sat sig for at hjælpe med at stoppe Trendsales nedagående spiral, og gøre modeportalen til en overskudsforretning, er den administrerende direktør målsat på at gøre Trendsales uafhængige igen:

”Vi skal kunne stå på egne ben, så vi ikke behøver ekstra finansiering fra Tamedia, og vi kan bidrage med et overskud selv. Det er vores klare ambition,” siger Trendsales’ administrerende direktør afslutningsvist til Business.dk.