Danske messer er en fornøjelse for indkøbere
CIFF og Revolver har gennemgået en massiv udvikling de seneste år, og det nyder branchen godt af, fortæller Magasins indkøber, Sabrina Nicoline Kamp.Sabrina Nicoline Kamp er indkøber for Magasins Fashion afdeling for damer, og hun ser frem til, at modeugen skydes i gang i denne uge. Copenhagen Fashion Week har nemlig gennemgået en udvikling i den positive retning, især når det kommer til de to messer, CIFF og Revolver:
”Københavns modeuge er blevet meget mere interessant, på grund af messernes store udvikling. Det hele er mere samlet, og der kommer flere udenlandske mærker til. Det er virkelig noget andet i dag, end for fem år siden,” fortæller Sabrina Nicoline Kamp, som får nogle travle dage i næste uge.
Hun skal både være til stede til diverse modeshows, fordi det er en vigtig del af hendes job at møde op og repræsentere Magasin, men hun skal også tilbringe meget tid på messerne. Her er der mulighed for at få det forkromede overblik, og se om de har fået det hele med – Magasin har nemlig foretaget størstedelen af deres indkøb til de næste sæsoner, allerede inden den danske modeuge løber af stablen. Til gengæld bruger Sabrina Nicoline Kamp messerne til at opsummere, at holde møder, snakke med partnere og holde øje med de nyeste trends og mærker.
Nye mærker og eksisterende partnere
En vigtig del af jobbet, som indkøber, er at finde balancen mellem nye brands og eksisterende partnere. Magasin kan i høj grad bruge modeugen til at få øje på nye talenter, som de skal rette deres fokus på, men de bruger den også til at vedligeholde relationen til eksisterende partnere:
”Vores eksisterende brands er vores partnere, og de er essentielle for vores vækst og super vigtige for os at vedligeholde. Men det er også en del af vores job at være med på beatet og gøre Magasin attraktiv, hvilket betyder, vi også skal have fokus på at etablere samarbejde med nye brands”, fortæller Sabrina Nicoline Kamp.
Det store udland
Sabrina Nicoline Kamp er især glad for, at der er så mange udenlandske brands, som vælger at fremvise på de danske messer. Det betyder nemlig, at de sparer en masse tid, fordi det hele er blevet mere samlet for indkøberne. Dog er der visse mærker, som Magasin forhandler, hun bliver nødt til at rejse ud for at møde, men det er en investering, hun gerne laver. De udenlandske brands er nemlig, ifølge Sabrina Nicoline Kamp, med til at supplere de mange danske, og er med til at højne Magasins profilering og kundeappel. Det er altså vigtigt at have fokus på både ind- og udland, men den ene er ikke prioriteret højere end den anden:
”De udenlandske er ikke mere eftertragtede, men det er helt sikkert der, hvor vi skal udvikle os. Vi repræsenterer allerede mange danske brands, så det er noget vi gerne vil tilføje til vores portefølje. Magasin har mange turister og internationale kunder, og de kan godt lide danske brands, men vi vil gerne have en brandportefølje som spænder bredt. I min afdeling spiller de internationale mærker en stor rolle, så det er noget af det vi satser på, men det er forskelligt, alt efter hvilket indkøbsområde man sidder med,” siger Sabrina Nicoline Kamp og fortæller, at det selvfølgelig også er vigtigt for dem, at komme ud og snuse til andre markeder end København, så de ved, hvad der sker i branchen i de store modebyer, som Paris eller Milano.