Modebranchen fastholder rekordomsætning trods vækststop
En ny analyse fra Dansk Mode & Textil viser, at væksten i den danske modebranche er stagneret. En naturlig konsekvens af svære globale markedsforhold, lyder det fra brancheorganisationen.Modebranchen kunne i 2016 ikke fastholde samme flotte vækstrater, som de foregående år bød på. Branchen solgte i 2016 sammenlagt tøj for 42,6 mia. kroner, hvilket er 0,9% højere end det foregående år.
”2016 har på mange måder været et svært år. En stor del af verdens markeder og forbrugerne påvirkes af den usikkerhed, der kommer som følge af eksempelvis politisk uro og valutakurser. Det påvirker købelysten og den generelle omsætning, og set i det lys er det ganske flot, at den danske modebranche fastholder det høje niveau, selvom vi naturligvis havde håbet, at væksten ville fortsætte,” siger international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose.
Tilbage i august viste Dansk Mode & Textils daværende analyse, at 2016 var startet sløvt. Efter første kvartal var der et lille plus på eksporten, mens det danske engrossalg var faldet 5 %. Sidenhen tog den danske salg revanche, men året endte alligevel med en tilbagegang på 0,3% i engrossalget i Danmark, mens eksporten steg 1,3% til 26,8 mia. kroner i 2016. Selvom tallene viser stagnation i den samlede omsætning, kan der faktisk være en vækst, der ligger uden for statistikken.
”En stor del af væksten i modebranchen drives af online-salg, og alle de store webshops har lager i udlandet. Sender en dansk modevirksomhed varerne direkte fra produktionsstedet i udlandet til en webshops udenlandske lager, figurerer det ikke i vores statistik, hvor varerne skal have krydset den danske grænse. Men omsætningen genereres jo af danske virksomheder, og derfor kan branchen meget vel have oplevet vækst, uden at det slår igennem i statistikken,” siger Michael Hillmose, der dog ikke vil sætte faktiske tal på omfanget af denne type handler.
Tyskland driver eksportvækst
Det er fortsat Tyskland, som aftager den største mængde tøj fra de danske modevirksomheder. Eksporten af tøj til Tyskland steg 6,3% sidste år, og det betyder, at godt 30% af den samlede danske modeeksport går til Tyskland. Til gengæld falder eksporten til Norge, som ellers normalt er blandt de store aftagere af dansk mode, mens eksporten til Finland fortsætter med at falde. Sverige og Holland ligger på niveau med sidste år.
Et af de markeder, som Dansk Mode & Textil har haft ekstra fokus på, er det britiske. Efter at briterne besluttede at trække sig ud af EU, har der været megen usikkerhed om, hvordan det ville påvirke branchen.
”I 2015 så vi en voldsom stigning i eksporten til Storbritannien, men sidste år var stigningen kun på beskedne 2,6%. Selvom det britiske tøjsalg og privatforbrug egentlig klarede sig over forventning efter folkeafstemningen, må vi nok sande, at vi ikke skal forvente at øge eksporten til Storbritannien i 2017. De foreløbige økonomiske prognoser og analytikernes udmeldinger tyder i al fald på, at der ikke ligefrem er forudsætninger for et øget tøjsalg,” siger Michael Hillmose.
Branchen er optimistisk inden modeugen
Som et led i analysen spørger Dansk Mode & Textil sine medlemmer om deres forventninger til det kommende halvår. Trods en række udfordringer er branchens virksomheder faktisk markant mere optimistiske end året før. Hele 64% af respondenterne svarer, at de forventer fremgang i 1. halvår af 2017, mens kun 17% forventer tilbagegang. De største forventninger knytter sig til Tyskland, hvor 60% forventer vækst. Optimismen er knap så stor, når det kommer til de nordiske lande, hvor forventningerne er lavere end sidste år.
Modebranchen undergår i disse år store forandringer, hvor detailhandlen ændres markant, og en stor del af salget eksempelvis flytter fra de fysiske butikker til internettet, mens modevirksomhedernes produktionsomkostninger stiger som følge af en høj dollarkurs. Netop disse to faktorer er nogle af de største udfordringer, branchen står over for på nuværende tidspunkt.
Trods forandringer og udfordringer ser Michael Hillmose alligevel frem til Copenhagen Fashion Week, som skydes i gang 31. januar.
”Modeugen er en vigtig begivenhed for branchen, da den både fungerer som udstillingsvindue og salgsplatform. Derfor skal vi have en stærk modeuge, som appellerer til både danske og udenlandske indkøbere og pressefolk, og i det henseende har Copenhagen Fashion Week udviklet sig i en meget positiv retning de senere år. Jeg er sikker på, at det også kommer til udtryk i denne sæson,” siger Dansk Mode & Textils internationale chef.