Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Mærsk samarbejder med kinesisk onlinegigant

Det danske rederi har indgået et samarbejde med Alibaba, så virksomheder kan bestille plads på Mærsks fartøjer via en online portal.
Det danske rederi har indgået et samarbejde med Alibaba, så virksomheder kan bestille plads på Mærsks fartøjer via en online portal.

Mærsk har allieret sig med kinesiske Alibaba, der ejer Kinas største e-handelsplatforme. Samarbejdet muliggør, at Alibabas kunder kan reservere plads på rederiets skibe – direkte via Alibabas online portal, OneTouch, og uden at anvende speditører som mellemmand. Et tiltag der i høj grad bryder med de gængse arbejdsgange inden for shipping, da booking af transport med containerskibe traditionelt set foregår via speditører, der fungerer som mellemmand mellem afsender og rederi.

Mærsk begyndte allerede den 22. december at tilbyde tjenesten og servicen vil i første omgang blive tilbudt på udvalgte ruter fra otte kinesiske havne, blandt andet Shanghai, til havne i Europa og Asien.

Mærsk udtaler til Maritime Danmark, at samarbejdet er en del af en strategi om at tilbyde digitale løsninger med det formål at levere forbedrede produkter og services direkte til sine kunder. Samtidig siger de, at de planlægger at lancere flere pilotprojekter på tredjeparts portaler.

”Ved lanceringen kan alle eksisterende Alibaba OneTouch-kunder fastlåse prisen på den ønske plads på udvalgte ruter, ved at forudbetale et depositum,” siger chefen for Media Relations i Transport og logistikdivisionen i Danmark, Simon Mehl Augustesen, til Maritime Danmark.

Alibaba er førende inden for global wholesale-handel, og deres to onlineplatforme Taobao.com og Tmall.com er stedet mange ikke-asiatiske modebrands når ud til de kinesiske forbrugere. Tilbage i 2010 erhvervede Alibaba sig import- og eksporttjenesten, OneTouch, der er målrettet små og mellemstore kinesiske eksportører. De tilbyder online service inden for fortoldning og logistik, og giver virksomheder mulighed for at booke luftfragt og pakkelevering.

Samarbejdet er en del af den udvikling, som logistikbranchen undergår for tiden. Flere e-handelsvirksomheder arbejder på at få mere kontrol over deres forsyningskæde, blandt andet har Amazon.com registreret en kinesisk enhed som speditør og har lejet fly til at håndtere flere af sine egne leverancer i USA. Alibaba har også gjort indhug i logistiske tjenester de seneste år ved at opkøbe kurervirksomheder og varehuse.