Mark Tan: ”Jeg vil gøre pels relevant”
Mark Tan står i spidsen for Birger Christensens AW17-pelskollektion, og håber på at kunne gøre det eksklusive materiale mere samtidigt og moderne.Mark Kenly Domino Tan er på alles læber for tiden, og det er der en god grund til. Den talentfulde designer udvider fortsat sin horisont, senest da han takkede ja til at blive ny kreativ chef for det københavnske modehus og luksusretailer, Birger Christensen.
Mark Tan bliver chef for deres pelsafdeling og kommer til at stå i spidsen for designvirksomhedens AW17-pelskollektion. Et materiale han ser stort potentiale i at arbejde med:
”Jeg synes, at pels er et relevant materiale. Det har en lang levetid, det er det første materiale man nogensinde klædte sig i som menneske, og det har en historisk berettigelse, som er interessant at gøre nutidig. Hele ideen om pels, som noget værdifuldt, nærmest som et smykke, som man gemmer, opbevarer og giver videre til næste generation, er spændende, og det er virkelig noget, som jeg kan identificere mig med.”
Det eksklusive materiale er altså ikke uvant for designeren, men han er glad for at have nogle specialister i ryggen, til udviklingen af kollektionen. Ikke mindst fordi det er en mulighed for at dygtiggøre sig yderligere, som designer, og tage noget relevant erfaring med sig videre:
”Jeg har altid haft en stor interesse for pels, men har måtte erkende, at det er et meget anderledes materiale at arbejde med, og derfor skal der en form for specialisering til. Den ekspertise har et hus som Birger Christensen.”
Tro mod sit brand-DNA
Designsamarbejdet vil udformes som en capsule kollektion bestående 20-25 designs, under ledelse af Mark Tan, men stilen vil være tro mod Birger Christensens klassiske DNA.
”Kollektionen er lavet 100% til Birger Christensen og er derfor fremfor alt en del af deres DNA og ikke mit. Kollektionen er lavet til dem, deres historie og deres modehus.”
At Birger Christensen øger fokusset på pels med samarbejdet med Mark Tan ligger i tråd med de strategiske omstruktureringer, som huset har gennemført over en længere periode – blandet andet ombygning af deres butik, sammenlægningen af deres dame- og pelslinje, deres eget brand samt et åbent værksted i deres nye butik.
Mark Tan mener da også selv, at han kan være med til at bidrage positivt til Birger Christensens brandidentitet:
”Jeg kan komme med et lidt mere samtidigt og innovativt take på pels. Min ambition er, at gøre det relevant for den moderne kvinde, og at gøre det lidt mere tilgængeligt. Det er mit hovedfokus. Derudover synes jeg, det er en spændende proces, Birger Christensen er i gang med – det er nærmest en relancering af deres pels,” slutter han.