Tilbageblik 2016: Diversitet på de glittede sider
Selvom modebranchen har langt igen, når det kommer til at favne alle størrelser, former, udseender, så var 2016 et år, hvor flere markante stemmer skar igennem på den front.Særligt spørgsmålet om køn har fyldt meget i modebilledet. Den amerikanske model Hari Nef har gået forrest og taget branchen med storm, særligt efter hun var den første transkønnede model, der fik kontrakt med et af verdens største modelbureauer, IMG. I 2016 så man hende blandt andet på Guccis catwalk under Milanos modeuge, i flere internationale H&M-kampagner, på forsider for Elle og Interview Magazine, ligesom Hari Nef har lagt ansigt til en lang række kampagner og medvirket i flere film.
Mange brands har også taget kønsdebattens op og flere skiftet ordet ’unisex’ ud med ’genderless’ eller kønsneutral, for deres kollektioner – heriblandt Zara, Diesel og svenske Dr. Denim, ligesom Jaden Smith var iklædt nederdel i Louis Vuittons SS16 womenswear-kampagne.
I det hele taget var 2016 året, hvor flere modeller i højere grad brugt deres stemme til at advokere differentiering i modebilledet og opfordre til rummelighed både af og på catwalken – 23-årige Adwoa Aboah, har med onlineplatformen Gurls Talk netop landet en placering på Porter Magazines liste over de mest indflydelsesrige kvindelige stemmer i verden.
Herhjemme satte journalist Chris Pedersen i efteråret fokus på skønhedens magt, med en programserie af samme navn. Her udforskede han, hvem, der tør gå mod strømmen, og hvordan de gør det – både i Danmark og i udlandet, ligesom han satte en række eksperter i stævne, for at få svar på, hvad skønhed egentlig er, og hvor magtfuld en position den har.
Plus size-segmentet har været på manges læber i en del sæsoner, og 2016 var ingen undtagelse. Ashley Graham var eksempelvis på forsiden af det britisk Vogue, der udkom i december, og i den forbindelse fortalte chefredaktør, Alexandra Shulman, hvor svært det var at få designere til at levere tøj til fotoskydningen. Faktisk var det kun amerikanske Coach, som var klar på at løfte opgaven.
Så det var og er til manges undren, udenlandske medier så vel som danske, hvorfor designere stadig har svært ved eller helt udelader at lave tøj til denne målgruppe. Hvorfor udnytter brands ikke, at der er et marked og en efterspørgsel? Herhjemme var meldingen klar:
Branchen er endnu ikke klar til at give slip på de kropsidealer, som designere bliver uddannet til at lave tøj til.