Dagligvaregigant kæmper med tøjsalg
Mens britiske Marks & Spencer må fjerne 45 tøjafdelinger fra sine butikker, vokser antallet af dagligvarekæder, der prøver kræfter med private label.Marks & Spencer planlægger at lukke butikker og fjerne afdelinger med tøj verdenen over som en konsekvens af, at virksomhedens overskud er faldet med 88%. Og det er især virksomhedens eget tøjmærke, der halter.
Dagligvarebutikkens administrerende direktør, Steve Rowe, som overtog posten fra hollænderen, Marc Bolland, i april, har derfor igangsat en større forretningsmæssig omvæltning.
Ifølge Financial Times indebærer det, at man over en periode på fem år lukker i alt 83 butikker, hvoraf halvdelen af dem er placeret uden for England. Dertil kommer, at afdelinger med tøj og interiør fjernes fra 45 butikker, således butikkerne blot sælger madvarer. Meldingen kommer blot en uge efter, at Marks & Spencer har lanceret deres andet designsamarbejde med den britiske model, Alexa Chung, der ellers betragtes som et strategisk vigtigt skridt for butikskædens tøjsalg.
Grunden til at Marks & Spencers tøjlinje er vaklende, er blandt andet, ifølge Financial Times, at virksomheden ikke har kunne holde med trit med modebranchens skiftende tendenser. Derudover påpeger mediet, at Marks & Spencer ikke tids nok har flyttet tøjproduktionen til Østen, hvor de kunne spare på produktionsomkostningerne. Disse faktorer spiller en væsentlig rolle, når man har in mente, at virksomheden konkurrerer med fast fashion-markedet som eksempelvis H&M og Zara.
Marks & Spencers tøjlinje skrumper, mens andres vokser
Når Marks & Spencer oplever så store problemer på markedet, fristes man til at spørge, hvorfor andre kæder tør kaste sig ud i markedet med egne mærker? Lidl har i forvejen syv egne brands, og i løbet af efteråret har den tyske discountkæde lanceret to børnetøjskollektioner. Også Aldi har udvidet deres tøjsortiment, der startede med en såkaldt office wear-kollektion.
Også herhjemme satser aktører i dagligvarebranchen på sine egne mærker. Coops Gruppechef for tekstil, Lennart Bernhoft, fortalte i oktober, at de for alvor melder sig ind i kampen om at nå forbrugeren på basistøj-markedet. Faktisk mener han, at Coop allerede har godt fat i den målgruppe, eksempelvis når det kommer til børnetøj. Foruden børnetøjsmærket Friends, har Coop Jackpot og Cottonfield, og kommer fra foråret 2017 også til at introducere deres egen tøjlinje under navnet ’Coop’.
”H&M-målgruppen handler allerede vores tøj og i fremtiden forventer vi at tage en øget andel af basis tøjmarkedet i Danmark,” sagde han til Fashion Forum.
Foruden en øget indsats på mode- og tekstilafdelingerne, kommer Coop også til udvide med salgskanaler således, at dagligvarebutikkens tøjbrands også kan købes online.
LÆS OGSÅ: “Coop vil erobre markedet for basistøj” og “Dagligvarebranchen vil ind på high-street marked”