Black Friday: Hvem er ansvarlig for udviklingen?
Udsalgsproblematikken synes at være en diskussion om hønen eller ægget – hvem skaber hvad? Direktørerne for Salling og Magasin afviser, at stormagasinerne går forrest.Flere brands og retailere Fashion Forum har talt med giver udtryk for, at de føler sig tvunget til at hoppe med på en tilbudsbølge som Black Friday. Meldingen går på, at det især er de store aktører i branchen som stormagasinerne, de store webshops og store kæder, der sætter udsalgstempoet, eftersom de har nogle andre kræfter og markedsbetingelser at arbejde ud fra.
Det samme hørte man tidligere i år fra, Anders Schroll, der er direktør i Stig P, omkring hvilke parametre, der driver udsalgscyklussen.
”De (stormagasinerne.red) kan holde udsalg med en langt større avance, og når de kan det, gør de det med en langt større frekvens,” sagde han tilbage i januar i år.
Men hvad tænker stormagasinerne selv om Black Friday, og hvordan forholder de sig til, at dele af den danske modebranche mener, at de går forrest i udsalgsræset?
Salling ser ikke sig selv som en katalysator for hverken Black Friday eller andre tilbudsdage og –perioder. De føler derimod, at de ligesom resten af detailhandlen er nød til at stige på toget. Alternativt forærer man omsætning til onlinebutikker i Danmark og udlandet, mener Sallings direktør, Marianne Bedsted.
”Der er en tendens i branchen til, at vi presser hinanden til at gøre det større og vildere hvert år – og udvide det til flere dage og 24 timers-åbent med mere. I Salling har vi valgt at holde os til det oprindelige koncept og kører med tilbud om fredagen i dagstimerne. Vi var det gerne foruden, da det bremser salg i ugerne op til og efter – men det er også sjov dag med masser af gang i hele huset,” tilføjer direktøren.
Udviklingen kan ikke stoppes
Magasin startede med at afholde Black Friday i 2013, men det er først i 2016, at de for første gang går fuldt ind i konceptet, fortæller Peter Fabricius, der er økonomidirektør i varehuset.
”I løbet af de seneste år har vi mærket en øget interesse for Black Friday, der har fået godt fat i danskerne, og det har vi selvfølgelig forholdt os til. Vi prioriterer at forkæle og inspirere vores kunder med god service og masser af oplevelser, hvilket ikke hænger sammen med udsalgskonceptet, og det gør faktisk, at vi er nogle af dem, der starter udsalget sidst, i forhold til andre i branchen,” lyder det fra Peter Fabricius.
Men Black Friday er ikke sådan at skille sig af med, selvom flere i branchen udtrykker bekymring over den udvikling, de oplever. Hos brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, mener man heller ikke, at udviklingen er optimal, da forbrugerne bliver vænnet til, at der altid er rabat, fortæller administrerende direktør, Thomas Klausen.
”Men når det er sagt, må vi også respektere den fri konkurrence. Den hverken kan eller vil vi som brancheorganisation underminere, ligesom det med stor sandsynlighed ville være i strid med gældende dansk og europæisk lovgivning, hvis man forsøger at begrænse konkurrencen,” forklarer han og påpeger, at modebranchen i høj grad præget af global konkurrence og en udpræget grad af transparens på tværs af salgskanaler, og derfor ville en eventuel dansk særlov ikke løse problemet.
Thomas Klausen forstår frustrationen, men har svært ved at se, hvordan brancheorganisationen eller andre instanser skal komme til udsætning.
”Det kan virke frustrerende, men ændringer kan ikke skabes af engrosleddet, brancheorganisationer eller politikere. Den dynamik, der gør sig gældende, skabes af forbrugerne og detailleddet, uanset om der er tale om fysiske eller online-butikker. Derfor er det også svært at komme med konkrete løsningsforslag,” er hans afsluttende kommentar.
Meget tyder på, at Black Friday er kommet for at blive, og at frygten for, at forbrugerne vænner sig til udsalg allerede er blevet virkelighed. Ifølge en markedsundersøgelse foretaget af The NPD Group, shopper 75% af alle forbrugere primært udsalgsvarer og har vænnet sig til at betale mindre og mindre for varerne, skriver Business Insider Nordic.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Illums direktør, Jeanette Aaen.