Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Danske modelbureauer klarer sig godt

De største modelbureauer herhjemme nyder godt af, at de store modehuse igen tjener penge og bruger dem på markedsføring.
De største modelbureauer herhjemme nyder godt af, at de store modehuse igen tjener penge og bruger dem på markedsføring.

Le Management, Unique Models, Scoop Models og Elite Model Management, der er de største modelbureauer på markedet herhjemme, oplever en positiv udvikling, der til dels skyldes, at de store tøjfirmaer bruger flere penge på markedsføring sammenlignet med tiden under og efter finanskrisen.

“I krisetider er det markedsføringen, der bliver ramt først, men når tingene begynder at se godt igen, bliver vores kunders budgetter sat op. De er villige til at betale mere, end de var for eksempelvis tre år siden,” siger agent hos Elite Models Management, Thue Guldstand, til Børsen. Martin Lyne, der er partner i Le Management, er af samme opfattelse og mener, at branchen er i vækst og tør bruge penge.

Le Management har, ifølge Børsen, tredoblet bruttofortjenesten siden 2012, og omsætningen i år nærmer sig 100 millioner kroner. Det tyder derfor på, at bureauet får sit bedste resultat nogensinde, siden Martin Lyne og Jannick Lindberg startede bureauet i 2010 – da krisen kradsede.

Både Le Management og Elite Management er, grundet deres vækst, også nødt til at flytte til nye og større lokaler i henholdsvis Aarhus og København.

Administrerende direktør hos Unique Models, Jacqueline Friis-Mikkelsen, er enig i, at modelbureauets kunder har lyst til at producere mere, og at de sociale medier har skabt nye muligheder for bureauer.

Thomas Klausen, administrerende direktør i Dansk Mode & Tekstil, forklarer, at tendensen med den øgede produktion af billeder – derved øget brug af modeller – blandt andet er effekten af, at de platforme, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere med potentielle kunder, er båret af billeder, eksempelvis Instagram og blogs.

”Når jeg taler med kunder i dag, hører man ikke ordet krise,” siger Martin Lyne til Børsen, hvilket ellers var tilfældet år tilbage. Det tyder derfor på, at modebranchen efterhånden vrider sig løs af finanskrisen og dens efterdønninger.