Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Den bæredygtige materialestrategi kalder

Efterspørgslen på bæredygtige designstrategier har for alvor meldt sin ankomst i den skandinaviske modebranche.
Efterspørgslen på bæredygtige designstrategier har for alvor meldt sin ankomst i den skandinaviske modebranche.

Grundlægger af Closed Loop, Suzi Christoffersen, holder for tiden workshop på workshop rundt hos mange af de store modebrands. Det vidner om, at man ude i virksomhederne begynder at samle sammen til gradvist at begynde arbejdet med de bæredygtige materialestrategier. Ifølge Suzi Christoffersen handler det lige nu om, hvordan man tager det første skridt.

Udfordringen med pris
Fra de små virksomheder hører Suzi Christoffersen, at hverken økonomi eller kapacitet rækker, mens det for de store virksomheder gælder, at den prisfølsomhed, der er forbundet med bæredygtig materialestrategi er det mest udfordrende.

Det kan Stine Brynjolf Pedersen, der er senior designer hos Second Female nikke genkendende til.

”Udfordringen for os er helt sikkert prisen. Hvis materialerne er alt for dyre, så vil den dø der, og om det lykkes eller ej, afhænger meget af, om man finder en leverandør, man synes man kan arbejde med,” siger Stine Brynjolf Pedersen.

Håbet er derfor at finde et materiale, der kan konkurrere prismæssigt og fungere kommercielt:

”Får man lavet et design, som også kan sælge, så tror jeg, man kan slå hul igennem muren, og én succes vil forhåbentlig avle flere. Det gælder om at få skabt nogle små successer med de her materialer og leverandører,” siger designeren.

For få leverandører
Og det er en proces, der er selvforstærkende, mener Suzi Christoffersen. Det gode ved, at de store virksomheder i stigende antal springer med på de bæredygtige materialestrategier er nemlig, at man i fællesskab, vil kunne presse leverandørerne i en bæredygtig retning.

”Hvis der kommer en kunde og lægger en ordre på recycled polyester til 10.000 styles, jamen så er det klart, at det begynder at sprede sig, sådan flere fabrikker producerer bæredygtige metervarer, og så kan de mindre virksomheder også være med,” siger Suzi Christoffersen.

Problemet med leverandørerne af de bæredygtige metervarer er altså pt, at der er langt færre producenter. Ifølge Suzi Christoffersen en helt klassisk en udbud-efterspørgselsproblematik, der er helt tydelig i den prispolitik leverandørerne fører.

”Der er nogle af materialerne lige nu, uld for eksempel, hvor prisen på den nye råuld er så dyr, at prisen faktisk bliver lavere hvis du tilfører recycled uld,” siger Suzi Cristoffersen.

Materialestrategiens A-B-C
Det er her materialestrategien giver mening. Man kan ifølge Suzi Christoffersen med fordel starte ud med at få lavet en analyse af sit materialeforbrug, og på den måde få et statistisk overblik over de mest anvendte materialer.

Enten ved at øge prisen på nogle af produkterne eller skære noget trim fra et andet sted.

”Det kan godt være at viskose er et af de mest udskældte materialer, men hvis du nu kun bruger 5% i alt i din produktion, så er det måske ikke der, du skal ligge din hovedvægt. Hvis dine produkter til gengæld bruger 90%. konventionelt dyrket bomuld, giver det mening, at du starter der,” siger Suzi Christoffersen.

Som deltager i en af Suzi Christoffersens senest afholdte workshops om materialestrategi, er designer Stine Brynjolf Pedersen sammen med sine kollegaer hos Second Female trådt ind i denne indledende del af den proces.

”Det første skridt er helt sikkert at indsamle så meget viden på området som muligt. Viden er klart nøglen til reel handling,” siger Stine Brynjolf Pedersen.