Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Stella McCartney fremviser første miljøregnskab

Den britiske designer offentliggør sit ressourceforbrug, der belyser de miljømæssige fodaftryk, modevirksomheden efterlader.
Den britiske designer offentliggør sit ressourceforbrug, der belyser de miljømæssige fodaftryk, modevirksomheden efterlader.

Stella McCartney har igennem de sidste tre år gennemført en miljørevision, og for første gang sammenfattes resultaterne i en Environmental Profit and Loss (EP&L) rapport, der omfatter år 2015, skriver Fashion United.

En EP&L forsøger at fastsætte en værdi på den påvirkning, virksomhedens aktiviteter har på naturlige ressourcer og økosystemer – så at sige, hvad man skylder naturen, hvis det var et almindeligt økonomisk regnskab.

Rapporten tager udgangspunkt i seks kategorier, hvorudfra en virksomheds miljømæssige fodaftryk vurderes. Der er tale om udledning af drivhusgasser, luftforurening, vandforurening, vandforbrug, affaldsgenerering samt ændringer i økosystemet. Disse kategorier spreder sig på tværs af forretningen og dens værdikæde – fra produktion af råmaterialerne til salg af produktet i butikkerne.

Baseret på de seks kategorier er Stella McCartneys miljøaftryk generelt vokset 7% over de sidste tre år. Virksomheden har vurderet den negative effekt til en værdi af €5.5 mio. Til gengæld er det positivt, at McCartney har reduceret sit aftryk med 35%, når det kommer til materialer, der bliver brugt. Det har de eksempelvist gjort ved at genanvende kashmir frem for at bruge helt nyt, hvilket, ifølge brandet, har en reduktionseffekt på 87%.

Stella McCartney mener ikke, at resultaterne endnu er perfekte, men hun håber, at brandets agenda kan motivere resten af branchen til at tage del i miljøet og evaluere det aftryk, de efterlader, for fremtidens skyld.

”Det er ikke kun smart tøj og trends. Hver dag udfordrer jeg og mit team os selv og industrien – hvad kan vi gøre bedre? Kan vi stilles til ansvar for det vi laver, og hvordan vi laver det? Vores drøm er at blive endnu bedre, men vi skal starte et sted for at komme fremad,” uddyber Stella McCartney til Fashion United.

Stella McCartney er det første Kering-brand, der udgiver sit miljøregnskab.