Når genbrug er guld – for miljøet og for forretningen
Der er brug for virksomheder, der giver forbrugerne alternativer til at smide brugt tøj i skraldespanden. Digitalisering kan være vejen frem.Det er efterhånden mere normen end undtagelsen, at der bliver tænkt bæredygtighed ind i tøjprodukter- og produktion samt at cirkulære koncepter vinder større indpas. På det danske marked ser vi især, hvordan virksomheder tænker i, hvordan allerede produceret og anvendt tøj, sko og tasker kan få nye ejere – permanet eller for en kort stund.
Det seneste skud på stammen er The Library, der åbner den 8. oktober. Som navnet antyder, er The Library et bibliotek, hvor bøgerne er skiftet ud med bæredygtigt tøj, tasker og andre tekstilprodukter. Alt, biblioteket udlåner, er produceret på etisk og bæredygtig vis.
Lånerne betaler et månedligt eller ugentligt gebyr og får derved adgang til kollektioner fra en række bæredygtige brands. Med det månedlige abonnement kan du låne op til tre stykker tøj ad gangen – og beholde det lige så længe, du er medlem. Konceptet har haft succes i Amsterdam og Antwerpen, og nu er turen komme til København. Konceptet minder om en åben garderobe, hvor det koster at åbne skabsdørene, og så er indholdet ellers tilgængeligt.
Et koncept, der også ses hos en række andre danske virksomheder. Hos det online tøjbyttekoncept, Veras, får du point for det brugte tøj, du afleverer. For de optjente point kan du købe andres indlevede tøj både online og i deres butik. På den måde kan du med et medlemskab og for et fast beløb om måneden udskifte din garderobe, så ofte du vil, så længe, du har tøj at bytte med.
Børnetøj og deleøkonomi er også et match, som Vigga og Tiny Rebels har succes med. Hos dem cirkulærer økologisk børnetøj fra et børneværelse til et andet via et abonnementskoncept.
I de ovennævnte koncepter er lånerne afhængig af, at virksomhederne låner tøjet ud, men vi ser også koncepter inden for deleøkonomi, hvor lånet sker forbrugerne imellem – faciliteret af sider som for eksempel My Rent a Trend og Closay.
Og det er vigtigt, at forbrugere så vel som modebranchen tager tendensen til sig. Ifølge en ny rapport fra Nordisk Ministerråd, er genbrug nemlig den bedste måde for miljøet, at forbrugere skiller sig af med brugt tøj og andre tekstiler. Og her kan onlineportaler komme til at spille en endnu større rolle.
Genbrug er nemlig fællestrækket for syv websites, som ifølge Huffington Post, er førende på det amerikanske marked, og som ifølge nyhedssitet, er dagsordensættende for den bæredygtige agenda og skal tjene som inspiration for et globalt publikum.
Det, der har gjort de syv virksomheder populære, er, at de på flere punkter minder om sociale medier. De formår at skabe et netværk omkring det at købe, sælge og dele tøj, og de giver brugerne mulighed for at interagere og skabe bloglignende indhold, ligesom de scorer højt på brugervenlighed og logistik.
Så ud over lokale tiltag og fysiske butikker, som vi kender dem, er der altså også stadig meget stort potentiale for, at deleøkonomien kan blomstrer endnu mere online, og for forbrugsmønstre til at ændre sig endnu mere til fordel for den bæredygtige udvikling.