Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

DK Company kan miste millioner på containerkonkurs

Konkursen af en sydkoreansk shippingvirksomhed betyder, at flere danske brands er strandet på verdenshavene.
Konkursen af en sydkoreansk shippingvirksomhed betyder, at flere danske brands er strandet på verdenshavene.

Verdens syvendestørste shippingvirksomhed, Hanjin Shipping, er gået konkurs, og når skibenes last er mere end 14 milliarder dollars værd, venter flere virksomheder i spænding på udfaldet af virksomhedens økonomiske tilstand, heriblandt DK Company.

For selv om det er sket før, at en produktion er blevet forsinket, eller at et skjorteparti er kommet hjem med forkerte knapper, er konsekvenserne af denne konkurs af andre dimensioner, og timingen er skidt:

”Vi venter på omkring 25.000 stykker tøj, hvilket svarer til en omsætning på omkring 10 millioner kroner, vi risikerer at gå glip af. Selvom vejret er godt nu, kan det hurtigt skifte, og når vejret siger efterår og vinter, skal vi altså have det strandede tøj på hylderne. Får vi først tøjet i december, er det for sent – det kan vi ikke vente på. Julesæsonen er rigtig vigtig for os, for mange vil gerne købe nyt tøj til julefrokosten,” forklarer Jennie Nielsen, logistikchef hos DK Company.

Tøjet, DK Company venter på, skal sendes til butikkerne i denne og næste måned – om det nås, vides endnu ikke.

”Omkring 80% af vores brands har tøj, der befinder sig ombord på tre skibe ejet af Hanjin Shipping. Det ene skib skulle være nået i havn i Hamborg tirsdag den 6. september, og de to andre skibe er strandet i Singapore og ved Suez-kanalen. De er strandet på ubestemt tid, så der er ingen tidshorisont for, hvornår vi får tøjet at se,” siger hun.

Ud over de økonomiske aspekter, er der endnu en frustration, nemlig uvisheden:

”Situationen er fuldstændig ude af vores kontrol, og vi kan intet gøre for at få tøjet hjem. Hvis det var strandet på en fabrik, kunne vi sende tøjet hjem med fly eller finde andre alternativer til at få varerne til Danmark og ud til butikkerne. Men her står vi i en situation, hvor varerne befinder sig i containere på skibe, der sejler rundt på havene. Alt, vi kan gøre, er at vente i spænding og håbe på, at vi når at få varerne hjem.”

Mens DK Company og en lang række andre virksomheder, blandt andet Nike og Samsung, venter på at få sine produkter hjem, vil DK Companys købere dog ikke mærke en forskel, ifølge Jennie Nielsen:

”Vi har stadig masser af varer i butikkerne, så forbrugerne kommer ikke til at mærke en forskel. De ved ikke, hvad de går glip af, men vi synes stadig, at det er ærgerligt, hvis vi ikke får varerne hjem, da de er produceret til netop denne sæson og vores målgruppe. Vi vil rigtig gerne kunne give dem produkterne,” slutter hun.