Dansk webportal får stor international investor
Verdens største flash sale-organisation overtager aktiemajoriteten i Designers & Friends med målet om en milliardomsætning.Udtrykket ’at stå stærkere sammen’ eksemplificeres, når verdens største flash sale-organisation overtager 70% af aktierne i Designers & Friends. Den danske udsalgsportal har specialiseret sig i at tilbyde brands en platform, hvorfra de kan afvikle deres udsalg – det såkaldte flash sale-koncept.
Det er franske vente-privee Group som igennem deres datterselskab, Vente-Exclusive, overtager Designers & Friends, der grundlagt af Frederik Kolenda samt Peder Wuth og har eksisteret siden 2010. Begge virksomheder er flash sale-virksomheder, som tilbyder forbrugeren besparelser på designertøj og livstilsprodukter i en begrænset periode på typisk fem dage. Med overtagelsen følger der et strategisk skridt mod at etablere vente-privee Group på det nordiske marked.
Designers & Friends vil fortsat operere selvstændigt, men med støtte og ressourcer fra Vente-Exclusive og vente-privee Group til at realisere ambitionen om vækst i Skandinavien. Om fordelene ved overtagelsen fortæller Designer & Friends’ direktør og stifter, Frederik Kolenda:
”Foruden at drage fordel af den viden, som vente-privee Group ligger inde med, vil vi også kunne køre de samme kampagner, som de kører, og det er en fordel for en lille virksomhed som os. Vi kan have svært ved at få taletid hos de store internationale mærker sammenlignet med vente-privee Group, som har kontakt med toppen af de store internationale brands,” forklarer han og tilføjer, at Designers & Friends fortsat er interesseret i små lokale brands, og at der er tale om en balance.
Udsalgsforretning i milliardklassen
Vente-Exclusive havde i 2015 en omsætning på 130 millioner euro – svarende til cirka en milliard danske kroner – og en kundebase på 4,5 millioner. Og den størrelsesorden er i bund og grund ambitionen i Skandinavien med overtagelsen af Designers & Friends, fortæller Frederik Kolenda.
”Målet er en forretning i Skandinavien, der kan sammenlignes med den, som Vente-Exclusive har i Beneluxlandene, det vil sige omkring fem millioner kunder og en omsætning på cirka en milliard kroner Det sker selvfølgelig ikke fra en dag til en anden, men vi tror på det er muligt – vente-privee Group har vist før, at de kan løfte mindre virksomheder op på det niveau, så det er ikke en ambition, vi griber ud af den blå luft.”
Konceptet bag Designers & Friends forbliver det samme, og de tilbyder fortsat besparelser på varer, der oftest stammer fra restpartier. Dermed tager virksomheden også del i den udsalgsbølge, der skyller ind over de danske tøjbutikker.
”Vi har flyttet lagersalg online, og det er i sig selv ikke noget nyt koncept, men vi har fundet en niche, som fungerer for os,” lyder det fra Frederik Kolenda.