”Vi har fået tøj retur, der formentlig har været brugt”
Danske webshops er uforstående over for forbrugernes ret til at returnere brugt tøj.Den omdiskuterede regel, der pålægger onlinebutikker at tage brugte varer retur, hvis kunden ønsker det, gavner ikke tillidsforholdet sælger og køber imellem. Og selvom det endnu ikke er en udpræget tendens blandt kunder hos de webshops, som Fashion Forum har talt med, så udgør de potentielle konflikter stadig et unødvendigt problem, lyder det fra de danske forretninger.
Direktør og partner hos Byflou.com, Simon Falentin Olsen, er ikke i tvivl om, hvorvidt er reglen er en god ide eller ej. Han kan ikke se, at den gavner nogen.
”Reglen er en forvirret og mærkelig ide. At skulle stå i en returneringssituation vil være en svær situation for begge parter – kunderne har loven i hånden, og vi er underlagt den. Der vil højst sandsynligt opstå et mismatch mellem, hvad kunden mener, og hvad vi mener,” fortæller Simon Falentin Olsen.
Netbutikkerne ønsker ikke at sælge brugt returtøj
De netbutikker, som Fashion Forum har snakket med, tager afstand til det værst tænkelige scenarie, hvor de kunne føle sig presset til at sælge det brugte tøj for at undgå et økonomisk tab.
På netbutikken Youheshe.com ser man lovgivningen som en stor udfordring for branchen, da det ikke kan være en fordel for hverken dem eller andre netbutikker, at kunden kan have en vare på og returnere den efterfølgende. Den kan ikke sælges igen, og netbutikken vil stå tilbage med et økonomisk tab, påpeger marketingschef, Christina Buus. Kim Pedersen, der er webansvarlig hos Fashiondeluxe.dk, er enig med Youheshe.com
”Reglen fungerer ikke i praksis – man kan ikke sende tøj retur, der er brugt, og sælge det efterfølgende. Vi er en shop, der sælger nyt tøj. Og det er grotesk, hvis det forventes, at vi skal være en genbrugsshop for at det kan hænge sammen økonomisk,” lyder det fra Kim Pedersen.
Hvordan ved man, om tøjet har været brugt?
I maj i år annoncerede Dansk Erhverv en analyse, der viser, at 15 procent af alle danskere har købt en vare i en netbutik, brugt den og derefter returneret den. Hos Dansk Erhverv oplever man reglen som et problem med økonomiske konsekvenser. Til gengæld har de netbutikker, som Fashion Forum har snakket med, endnu ikke selv oplevet, at kunder har returneret en brugt vare. Dette kan enten være et udtryk for, at problemet ikke er stort blandt forhandlere af tøj, eller at en procentdel returnerer varer uden at gøre opmærksom på, at varen er blevet brugt.
”Vi får slet ikke brugt tøj retur. Forstået på den måde – vi får ikke tøj retur, hvor folk gør os opmærksom på, at det er brugt. Vi har oplevet at få tøj retur, som formenligt har været brugt, men det er svært at bevise,” fortæller Kim Pedersen.
Også hos Youheshe.com sætter de spørgsmålstegn ved, hvorvidt netbutikkerne reelt set kan vide, om tøjet er brugt eller ej.
”Kunden kan godt købe en kjole, tage den på til fest, sende den til rens og derefter retur til os, uden at vi nogensinde vil vide det. Vi har dog en meget grundig returproces, og vi oplever ikke, at kunderne gør det,” siger Christina Buus og tilføjer:
”Som forbruger, der returnerer en brugt vare, er man måske usikker på, hvilken situation, man roder sig ud. Det kan være én grund til, at flere ikke gør det. Selvom vi ikke vil sælge brugt tøj, åbner situationen også op for et andet dilemma – skal forbrugerne generelt være usikre på, hvad de egentlig køber? Om de køber noget, der har været brugt og sendt til rens?” spørger Christina Buus, og påpeger hermed, hvordan tillidsforholdet webshop og kunde imellem bliver sat på prøve.
LÆS OGSÅ: “Returnering af brugte varer: skal, skal ikke?”