Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

”Det er tilfredsstillende ikke bare at sende kasser ud i verden”

Best Behavior har skåret ind til benet for at være tættere på deres produktion og forbrugere.
Best Behavior har skåret ind til benet for at være tættere på deres produktion og forbrugere.

Best Behavior omsætter muligvis for mindre nu end for to år siden, hvor de stille og roligt begyndte at arbejde deres strategi i en mere bæredygtig retning. Men at drive en sund virksomhed kan ikke altid gøres op i kroner og ører, erfarer kvinderne bag Best Behavior, medejere og designere Lili Denta, Marie Ørberg og Malene Brøchner.

Med en gennemsigtig CSR-politik og et fokus på bæredygtighed – som blandt andet indebærer, at det meste af deres tøj er Øko-tex certificeret, et sats på slow fashion og sæsonløse kollektioner – giver deres arbejde mere mening.

”Vi laver ikke kollektioner mere, men laver og får produceret tøj løbende, hvilket indebærer, at vi i sidste ende producerer mindre tøj end før. Det giver en helt anden fleksibilitet og frihed at lave tøj på denne måde. Tilmed giver denne fremgangsmåde god mening for vores leverandør, der kan lægge produktionen ind under mindre travle perioder,” forklarer Malene Brøchner og fortsætter.

”Vi sælger stadig til fem butikker i Danmark og en i UK, som er gode kunder, der også selv har sunde forretninger og kan betale deres regninger. Det er vel også bæredygtigt at have en sund økonomi?”

Som et led i Best Behaviors nye strategi har de kun én leverandør, Jayaprabha, der er lokaliseret i det sydlige Indien. Virksomeden har et rigtig godt forhold til deres leverandør, som de besøger et par gange om året, og hvis CSR-politik er blevet udviklet i samarbejde med Lili Denta. Best Behavior forsøger bedst muligt at være transparente omkring deres produktion – på deres webshop findes der blandt andet en beskrivelse og billeder af Jayaprabha.

”Der er mange kunder, som efterspørger ordentlige produktionsforhold, og det er en vigtig del af vores historie, at vi arbejder med en fabrik, der har gode forhold. Vi forsøger at være bæredygtige hele vejen rundt – både med mennesker, materialer og os selv. Det er også vigtigt for os, at vi kan følge med og ikke går ned med stress,” fortæller Malene Brøchner.

Det er Best Behaviors ambition at forsætte med at udvikle deres nye strategi og passe butikken, som de åbnede i maj.

”Det går over al forventning. Vi står selv i butikken et par gange i ugen, og det giver rigtig meget, at vi møder vores kunder, og at de møder os,” forklarer Malene Brøchner og tilføjer, at brandet også har skåret agentledet helt væk.

”Det er tilfredsstillende på en helt anden måde end før, hvor vi bare sendte kasser med tøj ud i verden,” slutter hun.