Enighed blandt brands: CIFF har været givende
Både for de etablerede og nye brands har messen i Bella Centeret været en succes.Den sidste dag er traditionelt set den mindst travle dag for udstillerne. Som fredag eftermiddag nærmede sig, blev menneskemængden mindre, men i tråd med de forgange messedage forblev den positive atmosfære gennemgående. Fredag eftermiddag slog fast, at messen har været en succes – både i forhold til ordrer, nye indkøbere, kunder samt forhandlere, og bekendtskaber.
Positive vinde blæser over branchen
Hos Philosophy Blues Original, der har været på CIFF siden 1994, er det gået rigtig godt, når man kigger på ordrene. CEO, Mogens Jørgensen, ser det som et symptom på, at branchen er i en god udvikling.
”Salgsmæssigt har vi haft en rigtig god sommer. Vejret har været afgørende – det har ikke været strandvejr, og hvad gør man så? Man shopper. Derudover er det også afgørende, at vi er på bagsiden af den økonomiske krise,” fortæller Morgens Jørgensen og tilføjer:
”Det gode købmandskab er igen at mærke – man tør igen at bruge penge og købe mere ind.”
Bertonis stand er indrettet med et lille glashus, hvor man i ro og fred kan servicere kunderne. Og der er fyldt i huset, selvom klokken har rundet 15.00 fredag eftermiddag, og de første messedage utvivlsomt har været de bedste. Men det er hvad man kunne forvente, fortæller Klavs Breckling, der reflekterer over messens forløb:
”Jeg vil sige, at vores forarbejde er lykkedes. Vores sælgere har gjort et godt stykke arbejde op til messen, og kunderne er dukket op. Måske har det været lidt sløvt med nye kunder, men det er nok vores egen skyld. Men jeg har alligevel haft nogle gode snakke med nogle store og gode potentielle kunder fra både Tyskland og Sverige,” fortæller ejer og CEO Klavs Breckling, som generelt er tilfreds med sæsonens udgave af CIFF og det salgsmæssige udbytte.
En god blanding af nye og eksisterende kunder
Og hvis messens sidste eftermiddag skulle være stille, er det ikke at spore på Minus’ stand. Irena R. Jørgensen, der er indehaver af Minus, fortæller, at de har præbooket en del møder fredag, hvilket har fungeret rigtig godt. Og set i fredagens bakspejl er Irena R. Jørgensen også rigtig godt tilfreds.
”De ordrer, vi har fået, er generelt større end dem, vi har fået tidligere sæsoner. Det er dog begrænset, hvor mange asiatiske eller amerikanske indkøbere, vi har mødt. Og så har vi bemærket, at der mangler en del af de små jyske butikker, ligesom der heller ikke har været så mange nordmænd. Men til gengæld har der været en del tyskere og hollændere men også finner forbi,” fortæller Irena R. Jørgensen.
Oh! By Kopenhagen Fur er et af de nyere brands på messen, og de tilslutter sig den store mængde af brands, der har haft en positiv oplevelse på CIFF.
”Selvom onsdag og torsdag har været mere travle end fredag, er ordrene kommet kontinuerligt. Vores møder har været bookede på forhånd, men vi har også haft walk in’s. Blandt vores besøgende har vi mødt nye potentielle forhandlere – men det venter vi med at løfte sløret for,” siger Nicole Osborn, der salgsansvarlig i Danmark, og understreger, at de kommer igen næste år på grund af den dynamik, der er på messen.
Mediedækning og show giver større genkendelighed
Som aftentimerne nærmer sig, er det tyndet ud på Ellen Pedersens stand. Dels fordi mængden af mennesker er svundet mere ind, men også fordi Vogue Italia har lånt en stor del af hendes kollektion til en fotoskydning – blandt andet mange af hendes jakker og veste. Det er slet ikke tosset for et nyt brand som Ellen Pedersen, der holdte show torsdag, og hvis messeoplevelse også har været positiv.
”Jeg har fået de bekendtskaber, som jeg først og fremmest havde håbet på at få. Generelt er det gået rigtig godt, og jeg har fået god pressedækning. Mediedækningen og showet har resulteret i en større genkendelighed, kan jeg mærke,” fortæller Ellen Pedersen og forbereder sig på, at der venter en masse arbejde, når messen er lukket ned.
”En butik fra Schweiz viste interesse, men hvorvidt det resulterer i en ordre er ikke til at sige. Det skal jeg tjekke op på efter messen, så der venter en masse opfølgende arbejde. Jeg krydser fingre.”
Som helt ny på messen har den største overraskelse været mængden af brands, der findes.
”Der er rigtig mange mærker på CIFF. Det betyder, at der er mange at hamle op med – men det er kun sundt, at man skal oppe sig,” slutter Ellen Pedersen.