Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Tonsure kigger mod fremtiden

Danske Tonsure gør status sidst på dag to af CIFF. Både danske og internationale kunder har vist stor interesse for herretøjsmærket. Efter modeugen kigger Tonsure frem mod finalen i Woolmark Prize i London.
Danske Tonsure gør status sidst på dag to af CIFF. Både danske og internationale kunder har vist stor interesse for herretøjsmærket. Efter modeugen kigger Tonsure frem mod finalen i Woolmark Prize i London.

Det har været et begivenhedsrigt år for Malte Flagsted og Adam El-Zayat, der er duoen bag herretøjsmærket Tonsure. I 2015 vandt de DANSK Design Talent – Magasin Prisen, og efterfølgende åbnede de modeugen i København med deres A/W16 kollektion. Udlandet har også fået øjnene op for Tonsure, og senest har mærket fået stor anerkendelse, især efter de vandt herrekategorien i den europæiske Woolmark Prize. Dermed får mærket æren af repræsentere Europa ved finalen, der finder sted i London til januar.

– Woolmark Prize er meget anerkendt i udlandet. Så der batter det helt klart noget, og det er også noget vi brander os på. En indkøber fra Harvey Nichols genkendte os, på vores vinderlook, fortæller medstifter og Head of Sales and Marketing, Adam El-Zayat, og tilføjer at Woolmark Prize endnu ikke er så kendt Danmark, men at Tonsure er begyndt at blive anerkendt som et kommercielt mærke i Danmark, og at de allerede ligger i butikker som Wood Wood, Magasin du Nord, Dr. Adams og Siersted, ud over deres egen webshop.

Fokus på internationale relationer
Under CIFF har flere internationale indkøbere fra blandt andet Harvey Nichols og Selfridges været forbi Woolmark finalisternes stand. Selvom Tonsure ikke har været på andre internationale messer denne sommer, er det stadigvæk vigtigt for mærket at udvikle deres relationer til udlandet, og her er deltagelsen i Woolmark finalen et kæmpe aktiv

– I København ved vi allerede, hvem vi skal ringe til, når vi har brug for noget. Nu skal vi lave noget research på, hvem de rigtige butikker, PR-bureauer og stylister er for os i fx London eller Paris. Det bliver der helt klart lagt vægt på den næste tid. Vi skal dyrke de internationale relationer, siger Adam El-Zayat.

Fremtiden for Tonsure
Den til tider ustabile økonomi i Europa betyder, at Tonsure lige nu fokuserer på det asiatiske marked. Adam El-Zayat fortæller, at deres stærkeste marked er Japan, og at der en helt anden kultur for, når det kommer til at lægge ordre på kollektioner. Adam El-Zayat forklarer at mærket arbejder på at positionere sig godt i Paris, så de har solidt springbræt til Europa.

– Vi har allerede et showroom i Paris. Den danske modeuge i august ligger simpelthen for sent i forhold til salg af herretøj, så de fleste internationale sælgere har allerede lukket ordrebøgerne. Det er også derfor vi ikke afholder show denne sæson, siger Adam El-Zayat.

Det næste år byder, ud over deltagelsen i finalen i Woolmark Prize, blandt andet på et spændende samarbejde mellem Tonsure og Kopenhagen Fur.