Bør modeugen rykkes?
CIFF-direktør Kristian Andersen melder i dag ud, at de danske herrebrands er udfordret af modeugens placering.Direktør for CIFF, Kristian Andersen, vil flytte modeugen, da den, ifølge ham, ikke harmonerer med de internationale herremodeuger. Ifølge direktøren er det en udfordring for herrebrandenes indsalg, at den danske modeuge ligger sent. Til Børsen udtaler han:
”Så herreindkøberne har ofte kun en begrænset del af deres budget tilbage til at købe ind for, når de kommer til København”.
Samme sted fremgår det, at det er Kristian Andersens vision efter messen at arbejde for at rykke modeugen frem – det vil sige fra februar til januar og fra august til juni.
Men at rykke modeugens placering er ikke helt ukompliceret, fortæller Anne Christine Persson, Udviklingsdirektør for Copenhagen Fashion Week.
“At finde de bedste datoer for Copenhagen Fashion Week er en tilbagevendende snak, som vi har løbende. Det er en svær kabale at få til at gå op, fordi der skal tages højde for andre modeuger, for ferier i forskellige lande, og så, naturligvis, at vi både skal servicere herre- dame- og børnetøj. Vores holdning er, at modeugen skal ligge der, hvor vi giver danske brands de bedste muligheder for succes og international opmærksomhed, og at datoerne fastsættes i fælles enighed.”
Hos de danske herrebrands er der delte meninger om vigtigheden af at rykke modeugen. Nogle er for, andre imod.
Thomas Frederiksen, ejer af Shoe The Bear, oplever ikke, at det nuværende tidspunkt for modeugen er en udfordring.
”Det er ikke et problem, at modeugen ligger som den gør – heller ikke for indkøberne. Mit eneste problem er, at folk bliver ved med at snakke om, at de skal rykke den,” siger han.
Det er en kommentar direktør fra Soulland Jacob Kampp Berliner, er enig i.
”Jeg synes, det vigtigste er, at vi har kontinuitet og ikke hele tiden skal rykke datoer. Det er ok at ligge tidligere, men vi har stadig Japan og Las Vegas efter København, så jeg tror ikke, der findes én rigtig dato.”
Selvom modeugens placering heller ikke er et problem for, Kim Juul, Brand Sales Manager hos Junk de Luxe, vil han – hvis han selv kunne bestemme – foretrække, at modeugen lå før.
”Der er tale om en cyklus, som vi har vænnet os til. Men egoistisk set vil vi foretrække, at modeugen ligger to uger før, så vi kunne lukke ordrebøgerne allerede i august. Det ville passe bedre ind i den internationale rytme.”
Samtidig understreger Kim Juul, at det skandinaviske marked givetvis vil blive hårdt ramt, hvis man vælger at rykke modeugen.
Morten Dybdahl, der er salgsdirektør hos Matinique, kan også se en fordel ved at rykke modeugen.
“I forhold til et internationalt udsyn ligger Københavns modeuge lidt sent. Vi ville ikke have noget imod at rykke den frem.”
Partner hos Le Fix, Valdemar Kludt, ser ikke modeugens placering som en udfordring og appellerer i stedet for et samarbejde på tværs.
”Vi er ikke så store, så det har vi nok ikke den store indflydelse på. Men de nuværende datoer er ikke et issue for os. Det er meget vigtigere for os, at messerne og modeugen generelt bliver dygtigere til at samarbejde,” understreger Valdemar Kludt.