Derfor tager danske brands på messe i Holland
Modefabriek i Amsterdam er netop overstået, og Gestuz, Coster Copenhagen og Claire Woman fortæller her om deres erfaring med den hollandske messe.Både Claire Woman og Gestuz har tidligere gode erfaringer med messen, mens det for Coster Copenhagen var første gang på Modefabriek.
”Vores agentur, Jos Bles, repræsenterer over 20 brands, og vi var blandt de fire udvalgte brands, de tog med på messen, da de mente, at vi havde størst potentiale. Vi har oplevet 50% vækst pr. sæson, så det hollandske marked, er rigtig vigtigt for os,” siger Lennart Eklund Ahlgren, Head of Sales hos Coster Copenhagen.
Argumentet for at komme tilbage sæson efter sæson er ifølge Claire Groups Nikolaj Hust, at der stadig er plads for Claire Woman til at vækste på det hollandske marked. Lise Lotte Kraup, Sales Manager hos Gestuz, nævner, at selvom Gestuz har været på messen mange gange før, er den ikke blevet mindre vigtig. Tværtimod, og især i jagten på nye kunder.
Holland er, ifølge Lennart Eklund Ahlgren fra Coster Copenhagen, et rigtig godt marked for skandinaviske brands, fordi vores påklædning er meget lig hinanden. Lise Lotte Kraup fra Gestuz er enig:
”Det danske design passer rigtig god hernede, og Holland har altid haft ry for at være et godt marked for skandinaviske brands. Det er et af vores største markeder, så det er vigtigt for os at stå stærkt i de lande, hvor Gestuz er repræsenteret.”
Effektivt og inspirerende
Modefabriek-messen forløber over to dage, og Lennart Eklund Ahlgren, Nikolaj Hust og Lise Lotte Krarup mener alle, at messens længde gør arbejdet mere effektivt og intensivt.
”Det giver en enormt god energi, at messen kun er åben søndag og mandag, og besøgstallet risikerer ikke at falde den sidste dag, som det godt kan være tilfældet på messer, der varer tre-fire dage,” siger Lennart Eklund Ahlgren. Også Nikolaj Hust synes energien er god:
”På Modefabriek er der en anden stemning. Man kan mærke kreativiteten og de mange impulser. Hollænderne er rigtig dygtige, når det kommer til at arrangere messer. Det fungerer bare, og de formår at tiltrække de rigtig indkøbere – folk, der vil inspireres og have ideer til deres butik for kommer på denne her messe.”
Modefabriek er ikke en ’ordremesse’, som vi kender det fra Paris, og som det ofte er tilfældet på tyske messer.
”At messen ikke handler om at skaffe ordrer fungerer overraskende godt i forhold til antallet af besøgende i standen, og i forhold til at kunne præsentere brandet for en masse potentielle kunder. Messen er en smule mere ungdommelig sammenlignet med andre messer, og nye mærker får lov til at shine på denne messe. Der er en lidt større fleksibilitet, hvilket kommer os til gode, når det er første gang vi er her,” siger Lennart Eklund Ahlgren fra Coster Copenhagen.
Selvom messen ikke handler om at placere ordrer på de to messedage, er de besøgende et afgørende parameter for de tre brands.
”På messen kommer indkøbere fra hele regionen – Holland, Belgien og Luxemburg, så for det markedet er Modefabriek messen,” siger Nikolaj Hust fra Claire Woman, og om de besøgende siger Lennart Eklund Ahlgren fra Coster Copenhagen:
”Det er et meget lokalt publikum, og den største kundegruppe er indkøbere fra multibrand stores. Derudover er det også en gruppe indkøbere fra varehuse, plus vi begynder at se flere og flere indkøbere fra webshops, som også udgør en del af de besøgende, vi har igennem standen.”
Der er altså udbredt tilfredshed hos de tre brands, som alle oplevede god aktivitet og stemning på deres stand.