Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Berlins modeuge er primært for tyskere

I fredags lukkede messerne i Berlin for denne gang. Fashion Forum har talt med en del af de danske brands, der deltog.
I fredags lukkede messerne i Berlin for denne gang. Fashion Forum har talt med en del af de danske brands, der deltog.

Når man stiller spørgsmålet ”Er I tilfredse med messen?” er det sjældent et entydigt svar man får. Det vil altid være en subjektiv vurdering, der bunder i forventninger til og strategier for hvert enkelt brands udvikling. Fashion Forum har lavet en rundspørge på de forskellige berlinske messer, og talt med flere danske brands, for at få en stemningsrapport.

SEEK
Soulland og ARKK Copenhagen er tilbagevendende besøgende på SEEK. Soulland har været på messen siden den startede, og ARKK er på tredje sæson. Begge brand-repræsentanter bed mærke i et skift blandt de besøgende indkøbere – fra internationale til regionale. Andelen af tyske indkøbere er steget, men der er også god dækning blandt nabolandene, især Syd- og Østeuropa. Begge nævner i øvrigt Bread & Butter-effekten, som en årsag til en ændring i besøgsmønstrene – at den nu hedgangne messe tiltrak et mere internationalt segment. Hos Junk De Luxe er de i gang med en relaunch-proces, og er for første gang på SEEK efter at have udstillet på PREMIUM sidste sæson. Trods lidt færre besøgende end forventet, er Brand Manager Kim Juul tilfreds med messen og omtaler den i rosende toner.

PREMIUM
På PREMIUM vi møder vi blandt andre Nümph, Second Female og Gardenia. Alle brands har været der før, og det virker som ”business as usual”. Alle melder positivt ud, at der har været travlt, selvom der var færre besøgende end sidst. Alle brands har fokus på de tyske kunder, og det er især tyske indkøbere, der fremhæves, når nye kunder nævnes.

PANORAMA
For International Wholesale Manager hos Noa Noa Heidi Svarre, der er på PANORAMA, har messen været god – lidt færre besøgende, men kvaliteten og seriøsiteten blandt de besøgende er høj. En udmelding som Morten Langsted, International Sales Director i Shoe the Bear, deler. Shoe the Bear udstillede i den del af Panorama, der hedder NOVA Concept, hvor der både udstilles mode og designartikler.

Ud over de personer, der er nævnt i artiklen, har følgende også bidraget med information:

CEO Thomas Refdahl, ARKK Copenhagen
CEO Jacob Kampp Berliner, Soulland
CEO Knud Hjorth Madsen, Nümph
Sales Manager Winnie Iversen, Second Female
Ejer Allan Gutkin, Gardenia