Med kurs mod fuld gennemsigtighed
Marks & Spencer åbner op for deres leverandørkæde med interaktivt kort.I 2007 lancerede Marks & Spencer 100 målsætninger, der over en femårig periode skulle styre deres arbejde med bæredygtighed og socialt ansvar. Projektet blev døbt Plan A og fungerer som et åbent kommunikationsværktøj til stakeholders og forbrugere, der ikke blot gør det muligt at følge med i M&S’ etiske og miljømæssige målsætninger, men også hvilke målsætninger der er opnået og hvilke, der ikke er opnået.
Marks & Spencer reviderede i 2015 deres Plan A og satte sig nye mål for 2020. I den seneste rapport, der er den første rapport, der bliver udgivet efter tiltrædelsen af Steve Rowe som CEO, er det eksempelvis muligt at læse om M&S’ arbejde med menneskerettigheder i FNs Global Compact-regi, men også, hvordan de halter efter med deres genbrugsinitiativ, en målsætning om at genbruge 50 mio. stykker tøj inden 2020.
Det mest interessante tiltag i den seneste rapport er lanceringen af et interaktivt verdenskort over alle M&S’ underleverandører. Kortet giver på en brugervenlig manér adgang til samtlige underleverandører inklusiv navn og adresse på leverandør, ligesom det oplyses, hvor mange ansatte leverandøren har, og hvordan kønsfordelingen er.
Ecotextile betragter M&S’ interaktive kort som et benchmark for gennemsigtighed i leverandørkæden, og mener, at andre modevirksomheder kan drage nytte af M&S’ arbejde. Du kan opleve Marks & Spencers interaktive kort her, og få et indblik i Plan A her.