Stil altid spørgsmål, hvis en leverandør skifter bank
Sådan lyder rådet fra DM&Ts chefadvokat, Mikkel Gudsøe, efter flere af brancheforeningens medlemmer har oplevet, at deres leverandører er blevet hacket.Ifølge DM&T har flere af deres medlemsvirksomheder oplevet at modtage e-mails og fakturaer fra deres leverandører med krav om hurtig betaling. Det viser sig dog, at der er tale om et svindelnummer.
”Hackerne og bedragerne er desværre så dygtige, at vi ser, at de bruger den samme e-mail som leverandøren samt udarbejder fakturaer, der ser ægte ud. De kan hacke sig ind og antageligt følge med i korrespondancen i et par måneder, inden de slår til. På den måde kan hackerne skrive mails, der matcher tone og indhold i den eksisterende korrespondance, fortæller Mikkel Gudsøe.
Det scenario DM&T-medlemmer har været ude for, lyder nogenlunde sådan her: Der bliver fremsendt betalingsoplysninger fra leverandøren og en besked om, at varerne er afskibet til medlemsvirksomheden. Få dage efter kommer der en ny mail fra samme e-mailadresse, men med nye bank- og kontooplysninger.
Og det er her, man skal stoppe op, for ellers kan det blive en dyrt købt erfaring. Man skal ikke betale noget, før man har fået fat i sin leverandør, allerhelst telefonisk, så denne kan bekræfte den nye konto. I værste tilfælde kan man risikere, at man ender med at betale to gange, fordi den rigtige leverandør jo ikke har fået sine penge, og derfor ikke vil sende varerne af sted.
Derfor er Mikkel Gudsøes kraftigste anbefaling, at man – når leverandøren ønsker at skifte bank og konto – får en telefonisk samtale, allerhelst en Skype-session, hvor denne bekræfter, at de har ændret bank og konto.
Du kan læse mere hos DM&T her.