Vans fejrer et halvt århundrede
Marts er lige rundt om hjørnet, og det betyder at de ikoniske Vans-sko fylder 50 år.2016 er året hvor Vans har været på markedet 50 år. Siden de første sko blev langet over disken i 1966, hos hvad der dengang hed Van Doren Rubber Company, har de legendariske skos motto ’Off the Wall’ spredt sig til hele verden. Det fejrer den amerikanske virksomhed med en række events og kampagner året ud. De starter med at hylde en af deres mest ikoniske styles, Sk8-Hi, der kom på markedet i 1978, og var den første high top designet af skatere til skateboarding.
I den første af flere fødselsdagskampagner har Vans castet en række ikoner fra skate-, musik-, kunst-, og modeverdenen, der alle på sin måde repræsenterer brandets filosofi om at favne subkulturer og rumme skæve eksistenser.
En yngre generation kender ham måske som A.J. Weston fra bikerserien Sons of Anarchy, men mange år før Henry Rollins havnede i Hollywood, var han kendt for sine intense optrædener som forsanger i punk-rockbandet Black Flag. Og som den eneste kvindelige skateboarder på Vans’ eget skatehold, er 22-årige Lizzie Armanto også på de nye plakater. Hun er et af de største skatetalenter lige nu, og med sine over 130.000 følgere på Instagram og en X-Games guldmedalje, er hun med til at udviske enhver fordom i den ellers mandsdominerede verden, hun befinder sig i.
Derudover kan man også se skateboardlegenden Steve Cabarello, R’n’B-stjernen Syd Tha Kyd, topmodel Natalie Westling og den australske supersurfer Wade Goodall i den kommende kampagne for Sk8-Hi.