Stig P: Stormagasiner og sociale medier presser udsalget
Ifølge direktøren for Stig P, Anders Schroll, er der flere forskellige parametre, man skal have in mente, når man taler om, hvorfor udsalg blot synes at generere flere udsalg.Mens januar-udsalget buldrer af sted, forsøger Fashion Forum at sætte fokus på fænomenet, der efterhånden synes at være en mere eller mindre konstant tilstand hos mange af de danske detailbutikker.
Men når man kigger på udsalgsfænomenet, er der mange parametre, der spiller ind, og det gør udfordringerne omkring udsalg mere kompliceret end som så. Det siger direktør for butikskæden Stig P, Anders Schroll. Han fremhæver udviklingen på de sociale medier som en af udsalgssynderne, fordi den hastighed, der kommunikeres med, har fået efterspørgslen efter nye produkter til at eksplodere.
”Det bider sig selv i halen, fordi de sociale medier efterkommer en konstant hurtighed – vi skal hele tiden levere nyheder til vores online medier og kunderne i detailbutikkerne, og derfor hele tiden have noget nyt at vise – det kan vi kun gøre ved at producere nye kollektioner eller ved at købe nye hjem. Og sat lidt på spidsen, så kan vi først vise nye varer, hvis vi er kommet af med de gamle.”
Han påpeger, at Stig P står med et ben i hver lejr, da virksomheden både driver multibrand-butikker og har deres eget mærke: ”Det er selvfølgelig en kæmpe udfordring at være en multibrandbutik med egne så vel som andres mærker. Vi skal holde vores sti ekstra ren, og det kan være svært.”
LÆS OGSÅ “Udsalg: Ond cirkel eller effektivt værktøj?”
Stormagasinernes magt
En af de ting der, ifølge Anders Schroll, gør det svært for de mindre detailbutikker er en skævvridning i markedet. De større kæder, webstores og stormagasiner køber varer ind på nogle andre vilkår end multibrandbutikkerne – det være sig rabataftaler eller kommissionsaftaler. ”Det betyder, at de kan holde udsalg med en langt større avance, og når de kan det, gør de det med en langt større frekvens,” forklarer han.
Ligeledes mener Anders Schroll, at man skal være forsigtig med at lovprise Black Friday som en slags national udsalgsdag. ”Vi så masser af steder, at Black Friday blev omtalt som et fantastisk fænomen for detailbranchen – omsætningen den dag var rekordstor. Problemet er bare, at der dannede sig et vakuum om dagen. Butikkerne solgte ikke noget op til dagen, fordi folk ventede med at købe til de kunne få procenter, og efterfølgende købte de ikke, fordi nu havde fået det, de skulle have. Det skal man huske at have med i regnestykket.”
LÆS OGSÅ “Kom og Køb: Udsalg – ven eller fjende?”
Der kommer til at ske et opbrud
Samtidig anderkender han, lige som Gannis direktør Nicolaj Reffstrup gjorde det tidligere på ugen, at udsalg alt andet lige også er et værktøj, der skaffer likviditet. Det betyder dog ikke, at der ikke skal ske ændringer, og Anders Schroll har et bud på et muligt udsalgsscenarie:
”Jeg synes, at multibrandbutikker i et eller andet omfang bør organisere sig. Det ville være en mulighed for at gå i dialog med de andre aktører i branchen med en større vægt. Jeg tror, der kommer til at ske et opbrud i den måde, vi har været vant til at handle på. Man kunne for eksempel forestille sig, at man delte året op i fire kvartaler efter de fire årstider og så holdt udsalg derefter – så ville udsalgsflowet pludselig se helt anderledes ud og være ens for alle.”
HVORDAN FORHOLDER JERES VIRKSOMHED SIG TIL PROBLEMATIKKEN OMKRING UDSALG? VI HØRER GERNE FRA JER PÅ INFO@FASHIONFORUM.DK