Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Branchejurist er kritisk overfor udfaldet af Benedikte Utzon sagen

Mikkel Gudsøe, der er chefadvokat hos Dansk Mode & Textil mener, at håndteringen af Benedikte Utzon sagen, kan sætte stor begrænsning i erhvervsfriheden og ytringsfriheden.
Mikkel Gudsøe, der er chefadvokat hos Dansk Mode & Textil mener, at håndteringen af Benedikte Utzon sagen, kan sætte stor begrænsning i erhvervsfriheden og ytringsfriheden.

Designer Benedikte Utzon, der i 2012 gik konkurs, tabte sagen i Sø- og Handelsretten om rettigheden til hendes navn. Chefadvokat hos Dansk Mode & Textil mener, at sagen er principel, da det ikke er en sjældenhed, at designere bruger deres eget navn for deres design og brand, da flere næppe har overvejet eller forventet at kunne komme i en situation som sket.

”Dommen giver anledning til, at alle, der stifter virksomhed og lader sit navn indgå i virksomhedens navn og branding, bør lave klare aftaler med virksomheden om, at retten for virksomheden til at anvende personnavnet som virksomhedsnavn og på produkter bortfalder, såfremt at eksempelvis personen ikke længere er en del af virksomheden eller designprocessen,” siger Mikkel Gudsøe, der er chefadvokat hos Dansk Mode & Textil til Fashion Forum

Mikkel Gudsøe mener, at man, som designer og iværksætter – for at være på den sikre side – kan lade ejerskabet og navn til mæket ligge i et holdingselskab, eller lade det være ejet af en selv.

LÆS OGSÅ: “Benedikte Utzon mister retten til sit eget navn”

“Der er ting i dommen man godt kan følge ud fra et juridisk synspunkt, men der er også andre juridiske problemstillinger, som jeg synes, vægter i en anden retning. Problematikken ligger i, hvor meget man kan lægge beslag på en persons navn. Det er en meget stor begrænsning i erhvervsfriheden og retten til eget navn. Det var et cvr-nummer, der gik konkurs – ikke et cpr-nummer,” siger han til Fashion Forum.

Ligeledes kan man diskutere moralen – mener Mikkel Gudsøe – og om det er vildledende overfor forbrugerne. Det er ikke er et ukendt fænomen at sælge og overlevere sit brand – også hvor dette er et personnavn – men da sker det af fri vilje, og med en offentlig bevidsthed om, at personen giver retten konkret videre til den nye indehaver som led i en kommerciel og kreativ beslutning.

“Jeg tror de færreste kreative mennesker, der stifter et selskab og brand efter eget navn, har tanken og forventningen, at de hermed har “solgt” deres identitet og karriere for livet, hvis eksempelvis en konkurs indtræder, ” afslutter han.