Henrik Spandet-Møller ny international direktør
Pelsvarefirmaet Birger Christensen har ansat den erfarne modebranchemand til at varetage de internationale udvidelser, som virksomheden står overfor.Henrik Spandet-Møller begyndte den 1. oktober som direktør i Birger Christensen International. Her bliver han ansvarlig for at skabe brandværdien i udlandet med fokus på en række udvalgte markeder i Asien.
”Det er specifikt Kina, Japan og Korea. Det skyldes, at Kina er verdens største retailmarked, Japan er verdens største topluksusmarked, og Korea afspejler sig i de to lande, så det er naturligt at tage med. Det er svære markeder, men det er dér, hvor luksus bliver solgt, og hvor vi har den største mulighed for at få succes,” siger Henrik Spandet-Møller til Fashion Forum.
LÆS OGSÅ: ”Birger Christensen sætter tryk på internationalisering med ny direktørstilling”
Den 53-årige har en baggrund som konsulent og stifter af Spandet and Partners, der rådgiver internationale mærker i forretnings- og brandudvikling, internationalisering og optimering af salgskanaler og firmastruktur.
Desuden arbejde Henrik Spandet-Møller fra 2001 til 2007 som administrerende direktør for Dyrberg/Kern, hvor han var med til at udvikle virksomheden til at blive et internationalt retailbrand. Denne erfaring skal han nu bruge til at føre Birger Christensen ind i Asien og herefter i andre verdensdele.
Vil bruge kongehuset som salgsargument
”Pels er vores berettigelse, som vi har gennem historikken. Man skal ikke undervurdere at være kongelig hofleverandør, når man tager til Asien. Det er en vigtig historie, for på trods af gode intentioner om at promovere dansk mode er der ikke mange, som kender dansk mode på disse markeder. Men de vil kende Kongehuset,” siger Henrik Spandet-Møller.
Han fortæller, at Birger Christensen sandsynligvis åbner en butik i 2016 i Beijing. Virksomheden har fundet butikken, men mangler fortsat at underskrive.