Danskerne efterspørger bæredygtig mode
De færreste kan gennemskue, om tøj er bæredygtigt produceret. Ifølge en ekspert kan man følge en håndfuld mærkninger og almindelig sund fornuft.En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Nygårdsanna viser, at cirka en tredjedel af den danske befolkning går op i bæredygtig mode. Således svarer 27 procent, at bæredygtighed er vigtigt eller meget vigtigt for dem ved køb af tøj og sko.
Samtidigt mener 61 procent, at det er svært at gennemskue, om tøj og sko er produceret bæredygtigt, og samme antal ønsker større gennemsigtighed på området. En ekspert i bæredygtig mode forstår godt forbrugernes frustrationer.
”Alene i Europa findes over 20 mærkningsordninger for tøj og tekstil, som hver især dækker forskellige aspekter af bæredygtighed. Det er selvsagt umuligt for forbrugeren at navigere i,” siger Johan Arnø Kryger fra Nordic Initiative Clean and Ethical (NICE) til Fashion Forum.
LÆS OGSÅ: ”Nyt projekt skal nedbringe tøjbranchens miljøaftryk”
Han mener dog ikke, at man behøver en ph.d.-grad i kemi eller kende alt til arbejdstagerforhold i tredjeverdenslande for at forbruge mere bæredygtigt.
”Der er en håndfuld mærkninger, der på forbrugerniveau er gode at kende. Det gælder Global Organic Textile Standard (GOTS), der er den mest udbredte økologiske standard, samt Blomsten og Oeko-Tex, der specifikt sikrer miljø og sundhedsskadelige kemikalier i tekstiler,” forklarer Johan Arnø Kryger.
Ifølge undersøgelsen er både kvinder og mænd villige til at betale mere for tøj og sko, der er bæredygtigt produceret. Generelt skal tøj, der sælges i EU, desuden leve op til det såkaldte REACH direktiv, som regulerer indholdet af kemiske stoffer i tekstiler. Men bæredygtighed stopper dog ikke ved kemiindhold og produktionsforhold.
”Man kan købe verdens mest bæredygtige t-shirt, men hvis man kun bruger den én gang og undlader at genbruge eller genanvende den, er det så mere bæredygtigt end at købe en knap så bæredygtig t-shirt, som bliver slidt op? Det handler om, at vi skal passe på vores ressourcer,” mener Johan Arnø Kryger.
LÆS OGSÅ: ” Mål dine produkters miljøaftryk med Higg Index”
Ifølge ham er der en stigende bevidsthed, både i industrien og på politisk niveau, om behovet for en mere transparent og enkel mærkning af tøj og tekstil.
”Det mest lovende initiativ er det såkaldte Higg Index, der på tværs af brands og markeder giver forbrugeren et tal mellem 0-100, som indikerer hvor bæredygtigt et stykke tøj er – både i forhold til det miljømæssige og sociale,” siger Johan Arnø Kryger.
EU er ifølge bæredygtighedseksperten i gang med et lignende initiativ, der frem mod 2020 skal se på muligheden for at indføre en A-B-C-mærkning lig den, som vi kender fra hårde hvidevarer.
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år.